Regisztráció | Elfelejtett jelszó | Felhasználó törlése

2017. január 11. 09:29

Személy szerint jómagam nem tudok olyan témát megnevezni, amiről a hazai sajtó valamelyik szereplője ne írhatna szabadon. Persze a legutóbbi idők számos, nemegyszer meghökkentő változást hoztak. Ám domináns erőfölénye egyik oldalnak sincs.

„Nagyjából három-négy éve észlelhető, hogy az ellenzéki bírálatok súlypontja a sajtószabadság, illetve a demokrácia »védelmének« irányába csúszott át. Ez korántsem jelenti azt, hogy a gazdaságpolitikai kritikák elcsendesedtek, sőt, de hangerejükben elmaradnak az új hajtástól, aminek fő motívuma szerint hazánkban diktatúra van.

Ezen időszak fő jellemzője egy sajátos kettősségben ragadható meg: egyrészt exponenciálisan nőtt az itthonról külföldre történő, döntő többségükben hamis alapokra épülő panaszkodások, árulkodások és feljelentések száma, másrészt itthon parlamenti és utcai molinók, flashmobok, performanszok, valamint színházi előadásoknak álcázott kormányellenes méreginjekciók színesítették az eszköztárt. Bármilyen furcsa, ezt az ámokfutásra emlékeztető folyamatot éppen az európai migrációs folyamatok médiakövetkezményei lassították le azzal, hogy kiderült: milyen is a sajtószabadság és a demokrácia, mondjuk Németországban.

Személy szerint jómagam nem tudok olyan témát megnevezni, amiről a hazai sajtó valamelyik szereplője ne írhatna szabadon. Persze a legutóbbi idők számos, nemegyszer meghökkentő változást hoztak.

Csak emlékeztetőül: a 2010-es választások előtt, amikor is erős baloldali médiaszél fújt, a Fidesz–KDNP-nek sokat segített a Hír TV, a Magyar Nemzet, a Heti Válasz és a Lánchíd Rádió. Mára az ismert okok miatt sok minden átalakult a tévés, a rádiós, a nyomtatott és a netes piacon. Vannak új szereplők (Magyar Idők, Karc FM, 888.hu), és vannak a tulajdonos vagy a megváltozott helyzet által átprofilírozott médiumok. Ilyen az Index a maga újdonsült Jobbik-barátságával, a Magyar Nemzet, a Hír TV, a Lánchíd Rádió ellenzéki hangneme, a középre húzó Origó, továbbá megszűnt szereplők (Népszabadság). Ám domináns erőfölénye egyik oldalnak sincs.”  

A bejegyzés trackback címe: http://media.mandiner.hu/trackback/27707


Összesen 61 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
időrendben | fordított időrendben | értékelés szerint



Annak kinyilatkoztatása, hogy van-e sajtószabadság vagy nincs, annak a szűk "elitnek" volt eddig a joga és elidegeníthetetlennek gondolt hitbizománya, amelynek az uralma idején messze nem volt olyan médiaegyensúly, mint most van.

Kicsit olyan ez, mint annak eldöntése, hogy a Jobbik mikor lesz "európai demokrata" párt. Azt is a fent említett orákulumok fogják kinyilatkoztatni.

Amúgy a szabadság jegyében. Aki pedig ellenvéleményt fogalmaz meg, az nácifasiszta, szintén a szabadság jegyében.


A teljes cikk teljesen korrekt. (A MI-ben szokatlanul korrekt.)
Különösen fontos és érdekes a gazdasággal, gazdaságpolitikával foglakozó része.
Idézek is:
"A növekedési potenciált illetően a kormánykritikus közgazdászelitnek, köztük különösen azoknak, akik negyedszázad alatt immár a harmadik színű „független” mezüket hordják, be kellene ismerniük, hogy a magyar növekedési potenciált a kilencvenes évek tépázták meg.
A liberalizáció, a privatizáció és a dereguláció triászának külföldről is erőltetett, kíméletlenül gyors bevezetése – ami ráadásul akkora korrupciós szmoggal párosult, amekkorával talán és remélhetőleg még egyszer nem kell szembesülnünk – lenyomta a növekedési potenciált."
A sajt


A közmédia valóban nem objektív, az ellenzéki az?

Válaszok:
naugye! | 2017. január 11. 11:23
Counter | 2017. január 11. 14:14

"Vannak új szereplők (Magyar Idők, Karc FM, 888.hu), és vannak a tulajdonos vagy a megváltozott helyzet által átprofilírozott médiumok. Ilyen az Index a maga újdonsült Jobbik-barátságával, a Magyar Nemzet, a Hír TV, a Lánchíd Rádió ellenzéki hangneme, a középre húzó Origó, továbbá megszűnt szereplők (Népszabadság). Ám domináns erőfölénye egyik oldalnak sincs."

"középre húzó Origó"

Eezen megfogalmazásoktól válik a fenti tartalom igazzá és hitelessé.

Magyar Idők, Karc, 888, TV2, M1, Origo, Lokál, Ripost, EchoTV, Magyar Hírlap - melyik média hova sorolható - középre? - s akár a megyei újságok átalakításai, lásd legutóbb Fejér megyei hírlap, ahol a megszólaltatott újságírók szerint messze kerülni kellett a Népszabadság témát?

Válaszok:
hhonor | 2017. január 13. 07:22
GyulaTamas | 2017. január 13. 12:22

s nem csak egy adott, kiragadott időállapot viszgálata a mérvadó, hanem ami még kifejezőbb lehet, az uralkodó folyamatok, szándékok és tendenciák, a változások iránya...

Válaszok:
hhonor | 2017. január 13. 07:28
GyulaTamas | 2017. január 13. 12:12

Csak egy kiragadott minta a valóságból ... a politikai ráhatásokról a médiák irányára:

"Az ország a sötét középkorba zuhan vissza, hiszen ahelyett hogy egyre több orgánum működne, szűkül a piac – véli a Class FM bezárása kapcsán a Morning Show műsorvezetője. Sebestyén Balázs az Andy Vajna által tulajdonolt Rádió 1-gyel is tárgyal a folytatásról. Azt mondja, nem szabad, hogy elhatalmasodjon az öncenzúra, az a mentalitás, hogy inkább ne mondjunk semmit, nehogy baj legyen.

– A politika kihúzta a szőnyeget a Class FM alól, így az ön reggeli műsorának is annyi.

– Nem húzta ki, hiszen tudtuk, hogy vége lesz. Lejárt a frekvenciaengedélyünk, így a Class FM elveszítette az analóg földfelszíni sugárzását. Erre fel lehetett készülni.

– A Médiatanácsnak volt lehetősége meghosszabbítani az adó frekvenciaengedélyét, mégsem tette.

– Egyértelmű volt, hogy így lesz majd.

– Miért?

– Pontosan ismerjük a politikai viszonyokat. Attól kezdve, hogy Simicska Lajos összeveszett Orbán Viktorral, lehetett tudni, mire számíthatunk. Ezek az adók bűnben fogantak. Már akkor sok zűr volt velük, amikor 2009-ben a Danubius és a Sláger Rádió egy politikai háttéralku következtében elveszítette a frekvenciáját, és elindult a Class FM. Most ugyanaz történik, mint akkor. Amilyen a kezdés, olyan a befejezés."

Válaszok:
hhonor | 2017. január 13. 07:39

Abban az értelemben sajtószabadság van, hogy az ember elmondhatja adott helyeken, irányokba a véleményét, azon értelemben viszont érdekes a helyzet, hogy messze nem az egyensúly irányába haladunk (lásd tv-k, rádiók, elektronikus és írott sajtó történések) létrejönnek egyértelműen adott politikai vonulatokat támogató médiák, felvásárlásra, átvételre kerülnek médiumok, amelyek megkapják a középre húzó, független, közszolgálati jelzőt, valójában pedig messze nem képez igazságot ezen felállás, lásd akár a fenti cikkből az origo témáját, s úgy tűnik, arra is van szándék, hogy adott kritikát megfogalmazó médiák ellehetlenítése is a palettára kerüljön.

Válaszok:
hhonor | 2017. január 13. 07:42

s kérdéses még a finanszírozás kérdésköre, adott vállkozók politikai médiákat hoznak létre, s adott vállakozók közpénzek milliárdjait nyerik el folyamatosan, nem vet fel ezen helyzet kérdéseket?

Válaszok:
hhonor | 2017. január 13. 07:46

Érték a sajtószabadság, demokrácia, a tisztesség, etikusság, igazmondás és érték a világosságban járás is.

Válaszok:
hhonor | 2017. január 13. 07:50

a probléma leginkább az, hogy adott médiák részben ezen értékeket adják fel, nem törekszenek hitelességre, igazságok bemutatására, helyette féligazságokat közölnek, manipulálnak és emberi személyeket amortizálnak - politikai érdekből - ezek nagyon rossz estközök, nagyon rossz a képviselt irányvonal mellett.

Válaszok:
GyulaTamas | 2017. január 13. 12:13


Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:


Regisztráció | Elfelejtett jelszó