Mitől lesz értékes a tartalom?

2012. március 1. 15:57
Tudomásul kellene végre venni, hogy az internet teljesen megváltoztatta újságolvasási, hírfogyasztási szokásainkat.

„Tudomásul kellene végre venni, hogy az internet teljesen megváltoztatta újságolvasási, hírfogyasztási szokásainkat. Nagyon kevesen vannak, akik egyik-vagy másik online újság címoldaláról kiindulva, cikkről cikkre haladva olvasnak. A többség linkeket követve csapong, keresőből érkezik, valamelyik hírgyűjtőt használja, RSS-ben kapja a híreket, vagy a közösségi médiából kapott ajánlások szerint válogat. Le lehet automatikusan minősíteni az ő olvasmányaikat?

Több út is kínálkozik arra, hogy a fenti axiómával szakítva eldöntsük, miért is kérjünk pénzt.

1. Metered wall – A New York Times által (is) sikeresen alkalmazott modell szerint a tartalomfogyasztás egy bizonyos mértékig ingyenes, azon túl fizetős. Itt tehát nem szükséges az egyes anyagok értékének a méricskélése.

2. Freemium modell Ez a klasszikus »beetetős« modell egy korszerű változata. Ingyen adunk valamit, amivel rászoktatjuk a vevőket a »jóra«. Ez természetesen nem lehetséges úgy, hogy ingyen csak a gyengébb tartalmat adjuk, mert azzal nem felkelteni az olvasók érdeklődését.

3. Mindenért fizetni kell Igen egyszerű (kissé bunkó?) modell, ahol nem kell mérlegelni az egyes anyagok értékét, mivel minden a fizetős fal mögé kerül.


A nyomtatott lapok évek óta tartó lejtmenete folytatódik. Egyes kiadói emberek mintha nem vennék ezt észre és még mindig úgy gondolják, hogy az »átmeneti nehézségek« után következik majd a feltámadás. Az
Álmodozások kora című Szabó István film befejező képsorai jutnak az eszembe: »Jancsi válságos ponthoz érkezett, gondolatait a felnőtté válás fájdalmáról a narrátor közvetíti, amikor megszólal a telefon. Az ébresztőszolgálat hangját hallja: Jó reggelt, tessék felébredni!... A telefonközpontban végigpásztáz a kamera a telefonos lányok során, akik ugyanazt a pár szót ismétlik, hangjuk megsokszorozódik, jelképes értelemmel telítődik: Tessék felébredni! Tessék felébredni!«”

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés