Haszon

Közösségi pénzgyűjtés a weben: Magyarországnak van hová fejlődnie

2012. április 4. 11:25
Amerikában egyre inkább beválni látszik, Magyarországon azonban még alig ismert a crowdfunding, vagyis az online platformok befektetési célú pénzgyűjtése. Idén eddig három weboldal indult ilyen céllal, és bár lenne még hova fejlődni, az első projekt már elindult a megvalósulás útján.

Március közepén az amerikai szenátus és az alsóház elfogadta a crowdfunding-törvénytervezetet, vagyis az online platformok befektetési célú pénzgyűjtését szabályozó dokumentumot. A crowdfunding keretében az egy-egy meghirdetett projektben fantáziát látó olvasók pénzt adhatnak az ötlet megvalósítására a későbbi megtérülés reményében. A módszer az USA-ban beválni látszik, és az új szabályozás a felmerülő kockázatok elleni fokozottabb védelem által a további terjedését segítheti – írja a hvg.hu, megemlítve, hogy az Egyesült Államokban a Launcht és a Kickstarter a legismertebb közösségi finanszírozási platform, Nagy-Britanniában a Crowdcube és az IndieGogo.com, illetve a Rockethub.com.

Magyarországon 2012-ben már három közösségi finanszírozási oldal indult: az indulj.be, a Creative Selector és a kezdheted.hu. Az indulj.be-n keresztül a projektkiírók nem pénzt, hanem segítséget kapnak. A creativeselector.hu a teljes összegyűlt összeget odaadja a projektkiírónak. A kezdheted.hu bár pénzt gyűjt, a projektek megvalósításában is közreműködik, sikertelenség esetén pedig visszautalja az adományozott összegeket.

Turcsán Tamás, az indulj.be alapítója szerint a hazai projektgazdáknak türelemmel kell lenniük, mert a támogatók még nem értik a crowdfunding lényegét. „A legjobban támogatott projektek már rendelkeznek azzal a támogatói/rajongói körrel, ami elég lenne egy-egy projekt megvalósulásához, de a támogatóknak még meg kell tanulniuk, hogy egy like nem elég a sikerhez” – közölte a hvg.hu-val. Legnépszerűbb, Ercsi mese címet viselő projektjük kapcsán Turcsán elmondta, az 650 like mellett mindössze 23 fizető támogatót, és 122 ezer forint támogatást tud felmutatni. „Ha a felhasználók értenék a közösségi finanszírozás lényegét, akkor már 500 forintokból is összejött volna a megcélzott összeg” – jelentette ki.

Kovács Tímea, a kezdheted.hu munkatársa arról beszélt, itthon a tízmillióból legfeljebb három-négymillió ember fizetőképes, ebből korai befogadó pedig csupán néhány tízezer. Az oldal tapasztalatai szerint ebből is csak csekély számban ismerik és értik a modell működését. Kovács ugyanakkor emelkedő olvasószámról adott hírt, és szintén pozitívumként értékelte, hogy több kulturális szervezet – Wamp, Printa, Színes Város, Recorder, Daazo.com, Telep – is melléjük állt. A kezdheted.hu legsikeresebb projektje, az sms-könyv eddig a szükséges összeg 23 százalékát gyűjtötte össze, 129 000 forintot.

A Creative Selector legnagyobb eredményeként a társadalmi témákat érintő, új, fenntartható modelleket értékelte, kiemelve a Corvin Áruház harmadik emeletén megvalósuló MüSzi-t. Erre több mint 174 000 forintot tudtak összegyűjteni.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában