Közönségkutatás a mediatizált társadalmakban

2012. április 17. 14:02

Nyírő Nóra
Médiapiac
Az a tény, hogy „minden mérhető” – ami egyébként nyilván közhelyes túlzás, de a piacon gyakran hangzik el – nem jelenti azt, hogy minden értékes, fontos és hasznos, amit megmérünk.

„Az a tény, hogy »minden mérhető« – ami egyébként nyilván közhelyes túlzás, de a piacon gyakran hangzik el nem jelenti azt, hogy minden értékes, fontos és hasznos, amit megmérünk.

Az adatok bővülését elsősorban nem a megszokott közönségmérési kutatásokból nyerjük, hanem a közönség további tevékenységeiből, például mikor a televízióműsor nézése közben online beszélgetést folytat másokkal, megoszt, kommentál, hozzászól. Ez az új kvázi kvalitatív input lehet egy új műsorérték indikátor, egy teljesen más adatgyűjtési úton haladva. Ugyanakkor meg kell értenünk, hogy vajon mennyire fontosak ezek az információk, mit tanítanak, taníthatnak meg nekünk ezen információk a közönségünkről?

A rengeteg új adatgyűjtési mód mellett a végfelhasználó számára talán nem mindig világos, hogy ezen adatok pontosan hogyan kerültek összegyűjtésre, aggregálásra, súlyozására. És ezzel átkerül a hangsúly a tudásról a bizalomra. Mennyire megbízhatóak ezek az információk, mennyire bízik az üzleti döntéshozó az adatot szolgáltató cégben, szakértelmében, adataiban? Elmesélnek valami igazán új és jó sztorit ezek az adatok? Ezen a ponton talán szerepe lehet és jó esetben van is az akadémiai szférában dolgozó kutatóknak, hogy tágabb megértésből, független, objektív szakértelemmel tudják értékelni és akár a kidolgozásban segíteni az iparági szereplőket.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés