Népszabadság, Népszava: csak egy maradhat?

2012. augusztus 29. 9:51

Balogh Ákos Gergely
Mandiner
Előbb-utóbb felmerülhet a kérdés: elbír-e a magyar piac két baloldali nyomtatott napilapot?

 

Nem is olyan régen még úgy nézett ki, hogy a Ringier lesz a Népszabadság kiadójának egyedüli tulajdonosa, kivásárolva az MSZP-s Szabad Sajtó Alapítvány 27%-os részesedését – még azt is tudni lehetett, hogy a nyár folyamán a napilap összeköltözik a többi Ringier-érdekeltséggel. Aztán mindebből semmi nem lett, feltételezhetően azért, mert az NMHH – egyesek szerint politikai, mások szerint piaci okokból – nem járult hozzá az Axel Springer–Ringier fúzió magyarországi megvalósulásához. Az összeolvadás (egyik) akadálya a Népszabadság lehet, így most úgy néz ki, hogy új gazdára vár az elmúlt években egyébként nem egy kiadóval hírbe hozott baloldali napilap.

A kiadóban egészen a közelmúltig fontos jogköröket gyakorló, kisebbségi tulajdonos Szabad Sajtó Alapítvány mellett Csintalan Sándor is bejelentkezett a Népszabadságért. Az egykori MSZP-alelnök – aki később belépett a Fideszbe, és a Hír TV, illetve a Lánchíd Rádió műsorvezetője lett – baloldali elkötelezettségével magyarázza vásárlási szándékát, sokan azonban arra gyanakszanak, hogy Simicska Lajos embereként (és pénzéből) pályázik a lapra.
A Népszabadság ma a legjobban szerkesztett, legtartalmasabb és legnagyobb példányszámú politikai napilap a hazai piacon (hogy ez inkább a lap érdeme, vagy a nyomtatott sajtó kritikája-e, az más kérdés). Ennek ellenére erősen kérdéses, hogy – a kétségtelen politikai befolyásán túl – képvisel-e bármiféle üzleti értéket. Hogy miért? Ennek megértéséhez elég egy gyors pillantást vetni a következő táblázatra:

Év Terjesztett példány (db) Árbevétel (millió Ft) Eredmény (millió Ft)
2006 147 068 6 746 377
2007 121 359 6 556 238
2008 105 460 6 591 -460
2009 88 570 5 330 -1 257
2010 71 351 4 465 -690
2011 62 792 3 797 -863

Forrás: MATESZ, illetve Céginformációs Szolgálat

 

Ilyen mutatók mellett a lap piaci értéke a nullához közelít, így akár az sem elképzelhetetlen, hogy valóban egy euróért – no meg az adósságállomány átvállalásáért – cseréljen gazdát. És mennyi az esélye annak, hogy ha a Ringier izmos kiadói hátterével, hirdetői bázisával is százmilliós veszteséget termelt az újság, akkor majd Csintalan vagy Kránicz László lapmenedzseri zsenialitása fogja életképessé tenni?

A Népszabadság nagyon nehéz helyzetben van, három különböző válság hat rá egyszerre: a magyar gazdaság 2008 óta tartó stagnálása/recessziója, a nyomtatott sajtó globális zuhanása és a magyar baloldal (valamint annak gazdasági hátországának) válsága egyaránt sújtja. A brutális veszteség és a gyorsan csökkenő példányszám miatti folyamatos elbocsátások, a lap jövője körüli bizonytalanság, a közvetlen(ebb) pártirányítás réme a szerkesztőségben is depressziót okoz. Ez a hangulat egyébként is jellemző a korábban sikeres és megkerülhetetlen sajtótermékekre, nagyon nyomasztó, ahogy évről évre kisebb a bevétel, kevesebb a munkatárs, csökken a fizetés.

Ráadásul menekülési lehetőség sem nagyon látszik. Pedig a hazai napilapok közül még a Népszabadság ismerte fel legkorábban az online média jelentőségét, és már a kilencvenes évek vége óta rengeteg pénzt ölt az internetes fejlesztéseibe (emlékszik még valaki a Népszabadság Plázára?) – más kérdés, hogy milyen eredménnyel. A Nol átlagosan 5-600 ezer embert ér el havonta, annyit, mint a Mandiner-hálózat. Ennek jelentős része valószínűleg vásárolt forgalom, mivel a Nolé az egyik kiemelt doboz a Hírkereső egyik kiemelt doboza, ami milliókba kerülhet havonta.

A kisebbik, még MSZP-közelibb (gondoljunk csak Gréczy Zsolt kiradírozására) baloldali napilapnál, a Népszavánál sem sokkal vidámabb a helyzet, a munkatársak nyílt levélben kérik a tulajdonostól, hogy adja át nekik a kiadói jogokat, abban bízva, hogy saját maguk megmenthetik a több mint százéves napilapot (a próbálkozás egyelőre annyi eredménnyel járt, hogy a felhívást jegyző szakszervezeti titkárnak, Zsebesi Zsoltnak távoznia kellett). A Népszava elmúlt hat éve így néz ki számokban:

Év Terjesztett példány (db) Árbevétel (millió Ft) Eredmény (millió Ft)
2006 26 465 629 14
2007 24 192 301 0
2008 21 991 262 -3
2009 19 010 1 129 -171
2010 19 723 934 -116
2011 19 290 777 -15

Forrás: MATESZ, illetve Céginformációs Szolgálat


A Népszava példányszáma jóval stabilabb, mint a Népszabadságé, amiben az MSZP-tagsággal járó Népszava-előfizetés is szerepet játszhat. Ennek ellenére a bevételei nagyon ingadoznak (a politikai széljárástól aligha függetlenül), a két MSZP-s alapítvány, a Szabad Sajtó és a Táncsics Alapítvány is rendszeresen támogatja a kiadót, a gazdasági helyzete tehát egyáltalán nem mondható megnyugtatónak.

Így előbb-utóbb felmerülhet a kérdés: elbír-e a magyar piac két baloldali nyomtatott napilapot? (Ugyanez a kérdés a jobboldali lapok esetében is releváns, az évi több százmilliós veszteséget termelő Magyar Hírlap működése is kizárólag Széles Gábor személyes jóindulatán múlik.) A két lap olvasótábora és hirdetői köre együtt talán elég lenne arra, hogy eltartson egy napilapot.

Egy ilyen lépésnek sajnos áldozatául esne valamelyik lap, és a hazai (print) sajtópiac sokszínűsége is csökkenne. A nyomtatott sajtó gyermekeiként átérezzük, mekkora veszteség minden megszűnő kiadvány – mi is nehéz szívvel engedtük el a nyomtatott Reakciót. És bármilyen véleménnyel is legyünk a Népszava XXI. századi tartalmáról, úgy érzem, ezért a XIX. század óta folyamatosan megjelenő címért lenne a nagyobb kár.

 

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 67 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Mi az hogy csak kettő? Az összes bulvárlap ellenzéki.

Nézegettem a táblázatot egy kicsit és kibökte a szemem, hogy bár 2009-ben volt a legnagyobb árbevétele a lapnak ugyanebben az évben volt a legnagyobb hiánya is. Érdekes, azt hogy csinálták?

Márpedig ez nem politikai kérdés. Orbán még nem is volt hatalmon.

Tovább nézegettem a táblázatot és 2011-ben már csak 15 millió volt a hiánya a 2009-es 171 millióhoz képest. Vagyis szépen jött ki a csődhelyzetből ledolgozott 156 millió hiányt. Akkor most miért adják el?

Vagy ez is csak egy blöff, hogy a sajtószabadság végét és az Orbán terrort tudják valahogy igazolni látszani aztán a haverok megveszik a lapot a terv szerint?

Abszolút korrekt elemzés, nem is érthető, hogy nem látják ezt át se a Népszavánál, se a Népszabónál, se az MSzP-ben, se a Táncsics Alapítványnál.
A 3 válság ok mellé tennék még egy aprót. Maguknak a firkászoknak az élcsapat attitüdje, megszokták még a Kádár rendszerben ( a zömük), kivételezett helyzetben vannak , semmiben nem kételkedtek, kiálltak a legvállalhatatlanabb dolgok mellett is.
Video kills the radiostar.
És a HVG is nagy szarban van.

Bocsi a népszava adatait néztem eddig. De a Népszabadságnál is hasonló a helyzet. A 2009-es legnagyobb hiány óta a bevétel csökkenéssel csökkent a hiány is. összesen ledolgoztak 394 millió hiányt 2011-re. Javuló tendenciát mutatva! Vagyis ha nem nyomtatnak ki egy oldalt sem, még a végén nyereségesek is lehetnek.

Csak azt nem értem én, hogy amikor én a kis angol nyelvű újságocskát szerkesztettem bizony a nyomda nem nyomtatott ki egy oldalt sem ha nem fizettük ki előre, ezek meg ilyen hiánnyal még ma is megjelenhetnek? Melyik nyomda fog így tönkremenni?

lehetne. nyilván ez csak egy apróság. Nem értek a napilapokhoz, de elég biztos, hogy kell előfizető, vásárló, olvasó, kell bizonyos arányú ingyenes terjesztés hub-okban, meg persze hirdető. Különben a tulaj kell finanszírozza a lapot, nem feltétlen közvetlen üzleti alapon (lsd. pl. Magyar Hírlap).
Évek óta merül alá a hajó és a legénység meg se mozdul, úgy tesznek, mintha még teljes gőzzel a kikötőből hajóznának ki a nyílt és nem viharos tengerre.
Az már csak adalék, vélemény, hogy a Népszava egyre agresszívebben lett uszító, "érthető" emberi reakció. Népszabadságon legalább lehetett érezni vmi alkalmazkodást, invesztáltak, szellősebb formátum, rövidebb cikkek, stb. Szerencséjük sem volt. Amúgy szinte mindegyik lap vhol zömmel közpénzből tartotta el magát. HVG is.

Itt az egész ló kilóg, nem csak a lába.

Láthatod, hogy mindkét balos lap veszteséges volt már a kormányváltás előtt is - ha jól sejtem, mire gondolsz (amire a politikai széljárással céloztam).

Nagyon látsz a pályán, de olvasószám =/= terjesztett példányszám. Minden nyomtatott közéleti lap bajban van, a jobboldali lapokon most segítenek az állami hirdetések (mint ahogy a Népszavában sem az olvasottsági mutatói alapján hirdetett nyolc éven át a Magyar Köztársaság), de ez csak átmeneti, erre nem lehet hosszú, de még csak középtávon sem építeni.

Ez jó, Dodó!Amúgy meg meglennénk mindkét "balos" lap nélkül, csaknem mindenki az interneten olvas, valódi baloldal -így baloldali lap - pedig még sokáig nem lesz Magyarországon.

Igen, az állami hirdetések kérdése valóban érdekes és állandó izgalmi állapotot okoz, úgyhogy hamarosan publikálni fogjuk 5 évre visszamenőleg, hogy melyik évben milyen értékű állami hirdetés/szponzoráció futott a Mandineren (UFiban/Reakcióban). Aztán ezt évente megismételjük - és reméljük, hogy mások is kedvet kapnak az önkéntes adatközléshez.

Szerintem nem törvényszerűen kell veszteségesnek lenniük, még ha itthon történelmileg így is alakult (bár a Népszabadságnak sokáig kifejezetten jól ment).

Lenne egy kérdésem. Melyik kormány hirdet egy olyan lapban, amelyik diktátorozik, meg fasisztázik? Vagy fordítsuk meg a kérdést. Milyen erkölcsi alapja van egy lapnak állami támogatás követelni, miután folyamatosan uszít és hazudozik?

Válaszok:
trendo | 2012. augusztus 31. 17:11

Ez a legaljasabb sajtófinanszírozási buli a világon, ami itt működik! Fiatal korában jólismertem Szélest, az első millióit a mi cégünk átutalásából szerezte, még amikor a MÁELGI fejlesztőmérnöke volt. Már akkor is anyjára vezette volna inkább a bikát, mintsem hogy a saját pénzéből közcélokat finanszírozott volna! Egy alapos NAV-vizsgálatot megérne ez az ügy...

Igazad van! Csak a segget nyaló, a kormányt dicsőítő lapok érdemelnek támogatást! :) (Ja, hogy mindig azok is kapnak?! Micsoda véletlen...)

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés


Ajánljuk még a témában