Reklámadó és médiaháború – a Google nyer, Magyarország veszít

2014. június 3. 13:31

Balogh Ákos Gergely
Mandiner
Miközben a Fidesz a sajtó kézben tartásával van elfoglalva – legyen szó állami hirdetésekről, politikai nyomásgyakorlásról vagy jogszabályokról –, óriási károkat okoz az országnak. A jól működő, magyar nyelvű nyilvánosság ugyanis a nemzeti kultúra része.

Ahogy pár napja napvilágot látott, a Fidesz újra elővette a reklámadó tervét. Az egyéni képviselői indítványok előző ciklusból megismert szép hagyományának megfelelve ezúttal L. Simon László vállalta magára a jogszabályalkotás fáradságos, ámde szép feladatát.

A tervezet szerint a reklámbevételek adómértéke a következőképpen alakulna:

  • az adóalap 0,5 milliárd forintot meg nem haladó része után 0%,

  • az adóalap 0,5 milliárd forintot meghaladó, de 5 milliárd forintot meg nem haladó része után 1%,

  • az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10%,

  • az adóalap 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forintot meg nem haladó része után 20%,

  • az adóalap 15 milliárd forintot meghaladó, de 20 milliárd forintot meg nem haladó része után 30%,

  • az adóalap 20 milliárd forintot meghaladó része után 40%.

Az indoklás szerint a törvényjavaslat célja az arányos közteherviselés elvének érvényesítése. A beterjesztő itt arra a közkeletű tévképzetre épít, hogy a média akkora gazdasági jelentőségű, magas profitrátájú iparág lenne. Hogy ez mennyire nem így van, arra vegyünk csak két példát! 

A legnagyobb online kiadó, az Origo Zrt. 2013-as árbevétele 3,82 milliárd forint volt, 420 milliós veszteség mellett – a felcsúti polgármester, Mészáros Lőrinc cége, a Mészáros és Mészáros Kft. ugyanebben az időszakban 9,7 milliárdos (azaz a legnagyobb hazai online médiacégéhez képest két és félszeres) forgalom mellett 1,6 milliárd forintos adózott nyereséget produkált.

A Magyar Reklámszövetség adatai szerint a televíziós reklámpiac 45,6, a rádiós 8,8 milliárd forintos reklámbevételt könyvelhetett el 2013-ban – ez összesen 54,4 milliárd. A közmédia állami támogatása ugyanebben az évben 68,1 milliárd forint volt, azaz többet költöttünk közpénzből a köztévére és a közrádióra, mint a teljes magyar tévé- és rádiópiac reklámbevétele.

Az arányos közteherviselésre vonatkozó magyarázatot tehát egész nyugodtan elvethetjük. Az adó kizárólag a Fidesz médiaháborús attitűdjével magyarázható, ami egy olyan, költségvetési szempontból nem túl jelentős piacon hozza még nehezebb helyzetbe a – magyar vagy külföldi tulajdonban lévő, de – hazai szereplőket, amit a gazdasági stagnálás mellett még a globális médiacégek, azaz a Google (ide értve az általa birtokolt YouTube-ot is) és a Facebook brutális mértékű bevételszivattyúja is sújt.

Miközben a Fidesz a sajtó kézben tartásával van elfoglalva – legyen szó állami hirdetésekről, politikai nyomásgyakorlásról vagy jogszabályokról –, óriási károkat okoz az országnak. A jól működő, magyar nyelvű nyilvánosság ugyanis a nemzeti kultúra része, legalább annyira, mint egy jól sikerült Wass Albert-szobor. A sokak által megvetett, a kereskedelmi médiát domináló popkultúra épp úgy, mint a magas- vagy éppen a népi kultúra. Nem kell szeretni az RTL Klubot, de összehasonlíthatatlanul többet költenek hazai tartalomra, illetve magyar munkavállalókra (és járulékaikra, adóikra), mint a Magyarországon nulla embernek munkát adó Facebook vagy az itthon talán kéttucatnyi embert foglalkoztató Google, akik – transzparencia iránti elkötelezettség ide vagy oda – még csak elárulni sem hajlandók magyarországi bevételeiket. Pedig a Google alighanem már ma is az egyik legnagyobb szereplője a hazai reklámpiacnak, ilyen bevételei alighanem meghaladják a TV2-ét.

Bár L. Simon egy kedd reggeli interjúban tett ugyan utalást a problémára, de hogy a kormánypárt számára ez egyáltalán nem központi kérdés, azt – a reklámadós előterjesztésen túl – például az is mutatja, ahogy a választási kampányköltéseket szabályozták. A hazai médiacégek számára előre meghatározott, publikus tarifákat, valamint a kampánybevételeikre vonatkozó beszámolási kötelezettséget írtak elő, nagyon helyesen. A baj csak az, hogy ezek az előírások se a Facebookra, se a Google-re (YouTube-ra) nem vonatkoztak. Az eredmény: sejtésem szerint nagyjából 3-5-ször annyit költöttek el a pártok ezeknél a globális cégeknél, mint a teljes hazai nyomtatott és online sajtóban. 

Itt vannak tehát ezek a – kétségtelenül zseniális szolgáltatásokat kínáló, brutálisan hatékony – gigantikus multik, amik nagyon komoly nemzetbiztonsági és szuverenitási kérdéseket vetnek fel a nemzetállamokban. Gondoljunk csak bele: az igazi kapuőrök ma nem a nagy médiacégek, hanem ezek a technológiai vállalatok. És a magyar állam, ahelyett, hogy legalább azokon a területeken, amikre ráhatása van, érvényesítené a helyi szereplők érdekeinek védelmét, tovább növeli a versenyelőnyüket, vagy akár milliárdos többletbevételhez juttatja őket. Nem arról beszélek, hogy előnyben kéne részesíteni a magyarországi médiacégeket – a dolgok jelen állása szerint már az is nagy dolog lenne, ha legalább nem nehezítené az életüket olyan szabályokkal, amik a globális techcégekre de jure vagy de facto nem vonatkoznak.

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 73 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Háború vagy reklám?

A Kúria szerint nem szélsőjobboldali a Jobbik
http://www.hir24.hu/belfold/20..

Azért nem aggódok különösebben, mert a most nagyon aggódó nagy reklámbevételt elérő médiafelületek, ha így haladnak a 0 adókulcsba esnek.

Maximálisan egyetértek.
Teljesen fölösleges volt újabb frontot nyitni, ráadásul ilyen bután.
Kezd elegem lenni.

Válaszok:
OberEnnsinnen | 2014. június 3. 14:32

Nincs ebben semmiféle butaság. Sőt.
Frontokat pedig muszáj nyitni, a kizökkent időt helyre kell billenteni.
Azonban: ha már adó legyen kreatív, kidolgozott, nem elnagyolt.
Pl.: azokat a csatornákat, amelyek ún. mentorokat alkalmaznak saját gyártású "műsoraikban", fokozottan kell adóztatni.
Ugyanígy azokat, melyek megtévesztik akár címükkel is Pl. Való világ (mely műsornak a való világhoz köze nincs).
Ugyanígy azokat, melyek kínálatában a bemutatott műsorszámokban a vágások száma egy megállapított szám fölött van.
Ugyanígy, melyek erős fény, hanghatásokkal operálnak, egy szinten felül.
Ugyanígy azokat, melyek napközben, mikor bárki (gyerekek, még nem kiforrott fiatalok) nézheti, kifejezetten pornográf adásokat sugároznak. Stb. stb....
A szakemberek utánanézhetnének, s egészen jó adócsomagot állíthatnának össze.

Ha az RTL Klub, TV2 stb. a nemzeti kultúra része, akkor legközelebb a Jobbikra szavazok!

Félreértettél valamit.
Szó nincs diszkriminatív túladóztatásról, semmiféle formában.
Csak arra céloztam, ha valamit úgy promotálnak a műsorújságban: film, akkor az ne tömérdek klipből összevagdalt villogó baromság legyen, aminek a valósághoz köze nincs.
Legyen a neve: klipmix, s ne film.
Ha mégis megtéveszt: adózzon fokozottan. Annyira, hogy legközelebb nézze meg jobban, mire mondja, hogy fekete, vagy fehér...

Te tényleg elhiszed az "átszervezés" szöveget? Ennyire buta vagy?

November óta volt ott Sálinger, azóta hihhhhhetetlenül átalakulhatott a piac, ami a stratégiai átszervezést indokolhatta.

Ó, te ostoba barom!

Fellininek sem tetszenek a reklámok:
https://www.youtube.com/watch?..

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés