Utak a semmiből – a magyar-román határvidék schengeni útjai

2015. április 8. 11:21
Ez a mellékes magyarázat – Románia schengeni csatlakozásának előre nem látható csúszása – se az Átlátszó-cikk címében, se a bevezetőjében nem jelenik meg, s a törzsszövegben is el kell jutni a 21. bekezdésig, hogy előkerüljön.

Semmibe vezető utakra költöttek 7-16 milliárd forintot a magyar-román határon, adta hírül az Átlátszó. A nagy lélegzetvételű, helyszíni utánajárással készült anyag aztán elindult a megszokott úton, és megszülettek az online médiás értelmezései:

Milliárdokat költöttek el semmibe vezető utakra a magyar-román határon (VG)
Semmibe vezető utakra szórtak el milliárdokat Kelet-Magyarországon (hvg.hu)
Legalább hétmilliárd forintot költöttek semmibe vezető utakra a magyar-román határon (444)
Uniós milliárdok mentek semmibe vezető utakra (Hír24)
Milliárdokból építettek semmibe vezető utakat Kelet-Magyarországon (Propeller)

„Legkevesebb 7 milliárd, más becslések szerint 16 milliárd forint uniós támogatást költött el a két szomszédos ország olyan utak megépítésére, amelyek a semmibe vezetnek, autó csak elvétve jár rajtuk, értelmük és hasznuk egyaránt erősen megkérdőjelezhető” – írja bevezetőjében az Átlátszó. A cikk bőségesen el van ugyan látva diagramokkal és infógrafikákkal, én a magam szerény eszközeivel mégis melléjük tennék hat egyszerű ábrát az erősen megkérdőjelezhető értelemről és haszonról:

elek_ottlaka_ut_magyar_roman_hatar_huro.png
Út Elek és Ottlaka (Grániceri) között: 48 km helyett 5 km 

korosnagyharsany_korosszeg_ut_magyar_roman_hatar_huro_560.png
Út Körösnagyharsány és Körösszeg (Cheresig) között: 48 km helyett 5 km 

garbolc_szarazberek_ut_magyar_roman_hatar_huro.png
Út Garbolc és Szárazberek (Bercu) között: 40 km helyett 4 km

omboly_szaniszlo_ut_magyar_roman_hatar_huro.png
Út Ömböly és Szaniszló (Sanislau) között: 61 km helyett 13 km

denesmajor_nagyzerind_ut_magyar_roman_hatar_huro.pngÚt Dénesmajor és Nagyzerind (Zerind) között: 37 km helyett 14 km

pocsaj_biharfelegyhaza_ut_magyar_roman_hatar_huro.png
Út Pocsaj és Biharfélegyháza (Roșiori) között: 37 km helyett 14 km 

És hogy miért vezetnek ezek az utak mégis a semmibe ma még? A válasz egyszerű: Románia 2007-ben csatlakozott ugyan az Európai Unióhoz, a schengeni övezetbe azonban azóta sem vették fel, az EU igazán szigorúan őrzött határa így továbbra is Magyarország és Románia között húzódik. Amikor ezeket a fejlesztéseket tervezték, még bőven a 2010-es kormányváltás előtt, senki sem számolt azzal, hogy még 2015-re sem jön össze Romániának Schengen.

Ez a mellékes magyarázat – bár az egyik szerző szerint részletesen foglalkoznak vele cikkükben – se az Átlátszó-cikk címében, se a bevezetőjében nem jelenik meg, s a törzsszövegben is el kell jutni a 21. bekezdésig, hogy előkerüljön. Nem csoda, hogy a hvg.hu és a Propeller összefoglalójából már ki is maradt ez az egész Schengen-dolog, és a 444 is elég sajátos formában ismerteti ezt az apró, zavaró tényezőt („Ami miatt igazán felfoghatatlan az egész jelenség, az az, hogy ha még el is készültek volna ezek az utak, használni akkor sem lehetne egyiket sem. Az utak a magyar-román határon vezetnek át, de mert Románia még nem csatlakozott a schengeni országokhoz, határátkelőket kéne telepíteni rájuk.”).

Szomorú ez az értetlen – rosszabb esetben rosszindulatú – hozzáállás. Ha valami nem épült meg, ellopták a felét, azzal foglalkozni kell. A Nem készült el a pócsaji út!!! címnek azonban összehasonlíthatatlanul kisebb a húzása, mint az Így költöttek el 7-16 milliárd uniós forintot a semmibe vezető utak építésére a magyar-román határon változatnak, ez kétségtelen. Megéri az a néhány indulatos plusz kattintás és online médiás hivatkozás, hogy ennyire félrevigyék az olvasóikat a dolgok megértésében?

A határvidékek rendszerint nem a legfejlettebb részei az országnak: messze vannak a központtól és a határok hosszú évtizedekre vágtak el egymástól szomszéd falvakat, városokat. Az EU szomszédos országok együttműködését elősegítő programjai, így a Magyarország-Románia Határon Átnyúló Együttműködési Program (HURO) az egyik legjobb lehetőséget kínálják a határon innen és túl élő magyarok, valamint – ahogy Sronti teljes joggal megjegyezte – az ott élő románok számára az elszigeteltségük mérséklésére, a régi közlekedési, kulturális és gazdasági kapcsolatok újraélesztésére. (Hasonlóan fontos Szlovákia felé az Ipoly-hidak ügye, amik hol épülnek, hol nem.)

Magyarország érdeke, hogy Románia minél előbb csatlakozhasson a schengeni övezethez, és ugyanolyan könnyű legyen átlépni a román határt, mint a szlovákot, a szlovént vagy éppen az osztrákot. A kérdéses utak a csatlakozás pillanatában értelmet nyernek, addig viszont aligha lenne értelme határátkelőt telepíteni rájuk, mivel azok kialakítása, pláne működtetése felettébb költséges mulatság, és mi van, ha (legyünk derűlátók) például 2016. január 1-től teljesen feleslegessé válnak?

És végül még egy szempont ahhoz, hogy miért jó dolog ezeknek a térségeknek a fejlesztése, felpezsdítése: mert a budapestinél jóval magasabb arányban élnek ott azok, akikről a fent sorakozó orgánumok oly' nagy és őszinte együttérzéssel számolnak be, amikor a Blahán vagy Miskolcon ételért sorban állva fotózzák őket. Igen, a szegények.

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 38 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Nagyszerű cikk.
Jellemző a fent említett orgánumokra,hogy ilyen szenzációkeltő címekkel opereálnak, holott most éppen nem is mi vagyunk a feketes.ggűek.
Üdvözlet az ikreknek, BÁG!

Kedves BÁG!

Nem akarom elrontani a korszakos felfedezését, de a dolog sántít.

Az az érzésem, kb. ugyanannyira ismeri a helyzetet, mint a bírált orgánumok újságírói.

Maradjunk keleten, de menjünk dél felé. Ott van Szerbia. Tudomásom szerint ez az ország nemhogy a schengeni övezetnek nem tagja, de még az Uniónak sem.

Ennek ellenére nyílnak a határátkelők.

Pl.


http://www.delmagyar.hu/szeged..

De van ilyen Gyálarétnél is.

Úgyhogy az okok szerintem ennél összetettebbek.

Valószínűleg a politikai akarat hiányzik. Amit a mórahalmi polgármester Nógrádi kiharcolt, az a békési, bihari fideszeseknek nem fontos. Ezért nem támogatják a határátkelők megnyitását.

Válaszok:
TuRuL2k2 | 2015. április 8. 11:40

Persze, de Szerbia esetében nemhogy a schengeni, de az uniós tagság sincs belátható/tervezhető közelségben, ezért egyértelmű, hogy szükség van a határátkelők kialakítására. Románia esetében bármikor megvalósulhat a schengeni csatlakozás, ami feleslegessé tenné az esetleg addig kialakított határállomásokat. Lehet tippelni, születne-e felháborodott Átlátszó-cikk a fél évig használt átkelők építési költségeiről!

Válaszok:
Berecskereki | 2015. április 8. 12:00
alkar70 | 2015. április 8. 12:05
alkar70 | 2015. április 8. 12:10

Hja, 1000 lélegeztetőgép, vagy 0,1 egységnyi kárpótlás...
:-)

Nem szokásom a lájkolás. Most háromra sikeredett.
Jó, pontos megfogalmazások.

Nem nagy összeg. Biztosan nem a takarékoskodás miatt nem épültek meg.

Hanem, ahogy BÁG írta, a szegénység miatt.

Mórahalom esetében ott a fürdő, a pénzes szerbeket célozta a határátkelő megnyitása.

A szegény bihari nép meg ott pusztuljon, ahol van. Ennek a kormánynak ők nem (ők sem) kellenek.

Azt kellene belátni, hogy a vidék társadalmát tekintve Kóka János és Orbán Viktor ugyanazt gondolja. Amit Bogár újságíró egyszer le is írt.

Mellesleg BÁG saját magát cáfolja a cikkben. Igaz, csak a 76-ik sorban:

"Hasonlóan fontos Szlovákia felé az Ipoly-hidak ügye, amik hol épülnek, hol nem."

Ugye itt már schengeni probléma sincs, aztán mégsem nagyon épülnek.

Lehet, hogy mégis nagyobb probléma van annál, hogy szimplán hülyék a hvg és a 444 újságírói?

Sosem jártam a Ságváriba.

Sőt, nem is Szegeden jártam középiskolába.

Ami tény, az tény: Szerbia felé nyílnak határátkelők Románia felé nem.

Válaszok:
Csomorkany | 2015. április 8. 20:00

Igen, az iskola, az egyik legjobb gimnázium az országban.

És akik át akarják nevezni, anélkül hogy bármit tudnának róla, azoknak ugyanazt üzenem, mint Morvai Krisztina.

Játsszanak inkább a farkincájukkal.

Mindegyik írás ami ezzel kapcsolatban megjelent ködösít, csúsztat. Az igaz, hogy a végén a valóságot is hozza vegyítve a megszokott ekézéssel, amely a magyar kormányra vonatkozik, holott elsősorban a román kormány az akadálya az üzembe helyezésnek.

"Az Európai Bizottság is problémának tartja azt, hogy Magyar-Román Határon Átnyúló Együttműködési Program keretén belül épített 8, illetve a további két épülőfélben levő út használhatatlan, tudtuk meg bizottsági forrásokból. Az okozza a gondot, hogy Románia Schengen-csatlakozása csúszik, tehát ezeken az utakon – legalábbis ideig-óráig – határátkelőket kellene létesíteni.

2014 júliusában a két ország egyezményben rendezte a közös határon keresztül vezető utak építésével kapcsolatos kérdéseket, azonban a határátkelők kérdése továbbra is függőben van. Bizottsági forrásokból úgy tudjuk, a magyar fél elküldte Bukarestnek a határátkelők létesítésére vonatkozó technikai és jogi feltételeket. Azokat azonban a román fél elutasította, és nem javasolt más megoldást. A tavalyi év végén Brüsszel is megsürgette a román kormányt, találjon módot a kérdés rendezésére, illetve a Bizottság felajánlotta a közvetítést.

A Magyar-Román Határon Átnyúló Együttműködési Program szempontjából a kérdés azért fontos, mert ugyan a határ két oldalán az utak nagyrészt elkészültek (a Bizottság úgy tudja, hogy már csak a határon közvetlenül átvezető pár méternyi utat kell befejezni), a határforgalommal kapcsolatos célokat nem tudják teljesíteni. A pályázatok által kitűzött cél ugyanis 1 millió lakos számára megkönnyíteni a határátkelést, ez pedig nem valószínű, hogy a közeljövőben teljesül – tudtuk meg."
http://atlatszo.hu/2015/04/07/..

Kiemelve.

"de nem arrol van itt szo, hogy az ut nincs kesz a penz meg el van koltve,"

"a határ két oldalán az utak nagyrészt elkészültek (a Bizottság úgy tudja, hogy már csak a határon közvetlenül átvezető pár méternyi utat kell befejezni),"

:-)
A Miskolci miséző rables kőműves mindjárt leveszi róla a keresztvizet.

Szegény! Nem tudja, hogy az alkohol öl, butít, nyomorba dönt. Teljesen kivan.

Vajon mi történt a HVG-nél?
Vicces kedvükben vannak?

"A Duna TV riportere a felcsúti Puskás Suzuki Kupán készített interjút, ki mással, mint Orbán Viktorral. A 444.hu szúrta ki, hogy miközben a miniszterelnök arról beszél, hogy ha már ennyi fociakadémia működik az országban, akkor az MLSZ dolga az lesz, hogy olyan szabályokat alkosson, amelyek teret nyitnak a fiataloknak, majd ehhez még hozzáteszi, hogy ő csak szurkolni tud annak, hogy legyen bátor a szövetség az ilyen döntések meghozatalához.

Erre a köztévé riportere félreérthetően köszön el tőle: "Ahogyan mi is szurkolunk Orbán Viktor miniszterelnök úrnak, köszönjük, hogy a rendelkezésünkre állt".

Frissítés: Bár elsőre úgy hangzott - mi is így értettük -, hogy a riporter a miniszterelnöknek tolmácsolta, hogy szorít neki, vélhetően azoknak az olvasóinknak van igazuk, akik szerint egyszerűen összecsúsztak a mondatok, tehát a riporter valójában úgy értette, ők is szurkolnak az MLSZ bátorságához, és egyébként Orbán Viktor miniszterelnöknek pedig köszönik, hogy a rendelkezésükre állt."
http://hvg.hu/itthon/20150406_..

Azért ez tényleg idióta duma. Szerbia felé még minimum 20 évig szükség lesz határátkelőkre, Románia felé meg talán már csak 1-2 évig. Ráadásul pont nyomásgyakorlási eszköz, ha radikálisan könnyebbé válna az áthaladás.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés