Civil újságírás: Soros-pénzből küzdött a választási csalások ellen a 444

2016. augusztus 15. 1:39

Írta: Mandiner .
A 444 mintegy ötvenezer dollárt kapott 2014-ben Soros György Open Society-hálózatától, hogy olvasói bevonásával mind a 106 egyéni választókerületben felvegye a küzdelmet a választási visszaélésekkel. A DC Leaks részeként kiszivárgott támogatásról eddig nem tudott a nyilvánosság, mivel a lap nem adott hírt a sikeresen elnyert pályázatról.

A DC Leaks oldalon vasárnap hozták nyilvánosságra Soros György alapítványa, az Open Society Foundation számos dokumentumát. A kiszivárogtatók megfogalmazása szerint ezek „ezek a világ egyik legbefolyásosabb hálózatának működését mutatják be”. A kiszivárogtatott adatokhoz a Demokrata Párt körüli különféle hálózatok elleni korábbi támadás eredményeként juthattak hozzá, amit Hillary Clinton és stábja, valamint több amerikai titkosszolgálat orosz állami szereplőknek tulajdonít.

Az oldalon elérhető anyagok között található egy lista, ami az European Elections 2014 Project (Európai választások 2014 projekt) nyerteseit sorolja fel – Magyarország és Olaszország saját projektet is kapott az összeurópai mellett.  A magyarországi vonatkozású találatok között szerepel a 444-et kiadó Magyar Jeti Zrt. „Civil újságírás” című projektje, ami 49.500 dolláros (mai árfolyamon közel 14 millió forintos) támogatást kapott az Open Society Initiative for Europe (OSIFE) magyarországi programjának részeként.

Kormány- és pártfüggetlen csalásfigyelő

A 444 azt ígérte, hogy segítségével az országgyűlési választásokon mind a 106 egyéni választókerületben fény derülhet a csalásgyanús esetekre a civil újságírók révén: „A projekt alapötletét az adta, hogy kevés olyan független médiatermék van Magyarországon, ami képes kormány- és pártfüggetlen áttekintést adni a kampányidőszakról és a választásokról mind a 106 egyéni választókerületben. A projekt elsődleges célja egy olyan platform létrehozása, ami lehetővé teszi a magyar közvélemény számára, hogy felhívja a figyelmet a lehetséges rendellenességekre, visszaélésekre és csalásokra a 2014-es általános választásokat megelőző kampányidőszakban. A projekt biztosítja, hogy a választások körüli rendellenességek eljussanak a nagyközönséghez. A 444.hu szándéka, hogy olvasóit online közösségi cselekvésre mozgósítsa, és hozzájáruljanak a választási csalások feltárásához.”

A 444 támogatásáról szóló információ eddig nem volt nyilvános, maga a támogatott sem számolt be arról, hogy a 2014-es választásokan a Soros-hálózat támogatásával vette fel a harcot a választási csalások ellen: az oldalon mindössze három közvélemény-kutatásos hír található 2014-ből, melyekben szerepel az OSIFE kifejezés.

FÜGE, Helsinki, Transparency és a legtisztességesebb médiatulajdonos

A 2014-es választásokkal összefüggésben kiosztott támogatásokra Magyarországról a Magyar Jeti Zrt.-n kívül az X Kommunikációs Központ, a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest, Függetlenül Egymással Közhasznú Egyesület (FÜGE), a Magyar Helsinki Bizottság, a Political Capital és a Transparency International Magyarország pályázott még sikeresen. 

2014 tavaszán a Soros György kezdőtőkéjével indult – és azóta is legnagyobb támogatottjai között szereplő – amerikai nonprofit befektetési alap, a Media Development Investment Fund (MDIF) szerzett tulajdonrészt a 444 kiadójában százmilliós befektetéssel. Az alap már korábban is jelen volt a magyar médiapiacon, 2012 óta finanszírozza a Magyar Narancs kiadását. 2016 májusában Bede Márton, a 444 munkatársa Magyarország legtisztességesebb médiatulajdonosának nevezte Soros Györgyöt.

Frissítés: Mint olvasóink felhívták rá figyelmünket, Uj Péter főszerkesztő a Magyar Nemzetnek 2014 májusában beszélt arról, hogy 50.000 dollár alatti kategóriában támogatást nyertek Soros alapítványától a 14! mobilalkalmazás fejlesztésére. A 444 oldalain azonban továbbra sincs nyoma a támogatásnak, se a 14! indulását bejelentő főszerkesztői közleményből, sem a 14!-et használó ajándék négycsillagos wellness-hétvége nyerteséről szóló hírből nem derül ki, hogy ki volt a támogató. A pontatlanságunkért olvasóink és az érintettek elnézését kérjük. 

*

Fotó: 444.hu

Összesen 123 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Nyüzsögnek a tetvek.

Végletekig nem lehet titkolni, ami nyilvánvaló volt.

És ez csak a jéghegy csúcsa lehet, ez a 14 milla.

Az a független, ami az ő nótájukat fújja.

Így működik a háttérhatalom.

Ebben semmi új sincs.
2014 már a Mandiner is megírta. http://media.mandiner.hu/cikk/..

Ugyancsak megjelent a hvg-ben. http://hvg.hu/kkv/20140523_Ame..

"Tulajdonrészt szerzett a 444-et kiadó Magyar Jeti Zrt.-ben a Digital News Ventures alap, adta hírül a Kreatív. Kardos Gábor vezérigazgató elmondása szerint százmilliós nagyságrendű összeget fizettek a 20 százalék alatti részesedésért.

Az MDIF egy New York-i nonprofit alap, ami az amerikai szabályok értelmében „nyilvános jótékonysági” státusszal bír. Olyan országokban fektetnek be, ahol a „szabad és független médiához való hozzáférést veszély fenyegeti”. Az eredetileg a Media Development Loan Fund (MDLF) nevet viselő alapot Saša Vučinić, a belgrádi B92 rádió korábbi főszerkesztő-vezérigazgatója és az azóta elhunyt Stuart Auerbach, a Washington Post korábbi szerkesztője hozta létre, hogy tőkével lássa el a független sajtót. Az MDLF indulásához Soros György adta a kezdőtőkét. Az MDIF jelenlegi tőkehátterét többek között bankok, alapítványok és fejlesztési ügynökségek biztosítják."

Mivel "bankok, alapítványok és fejlesztési ügynökségek biztosítják" még az sem kizárható, hogy gazdasági lapok is részesednek ilyen támogatásból.

Persze ez csak álprobléma. Vagy mégse?

Ezzel mi van?
Kardos Gábor, a cég tulajdonos-vezérigazgatója is megerősítette

......

Kardos párhuzamos-filozófus.

Jól küzdöttek. Nem volt csalás. 2002-ben rosszul küzdöttek.

Irja hogy Mo-on kevés fgtlen médium van. Ezért vàlasztották a többszörösen függő 444.hu-t.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés