Robert Schmuhl: Arra hivattunk, hogy a médiára szavazzunk

2012-11-19 10:30:19

Írta: Bánlaki Dalma Stella
A média utóbbi évtizedben lezajlott változásai gyökeresen megváltoztatták az amerikai politikusokat, sőt, magát a politikát is – mondta Robert Schmuhl a BKF-en tartott előadásán. Az amerikai professzor amellett, hogy Obama és Romney idei kampányát értékelte, a magyar diákoknak is tanácsokat adott.

Romney és Obama a 2012-es az amerikai választások kampányidőszakában minden nap másként álltak támogatóik számát illetően, és  Robert Schmuhl folyamatosan nyomon követte a változásokat. Érdeklődését azonban elsősorban maga a kampány, illetve az keltette fel, hogy a média hogyan tudósított az eseményekről – derült ki a professzor Budapesti Kommunikáció és Üzleti Főiskolán tartott eladásából.

Az amerikai Notre Dame egyetem oktatója – akinek szakterülete az Amerika-tanulmányok, valamint az újságírás, és aki korábban a legnagyobb amerikai televíziós és rádiós műsorokban működött közre szakértőként – a magyar főiskola hallgatóinak egy húsz évvel ezelőtti tanulmányt idézett fel. Ennek kapcsán elmondta: a beszédtechnika a politikusok és a kormány üzlete, míg a színpadi technikák a média és a televíziózás ügye, és az ezeken a területeken elterjedt trükkök az utóbbi években semmit sem változtak. Ezzel szemben a kommunikáció rengeteget fejlődött ez idő alatt, és ez az, ami az amerikai politikusokat, valamint magát a politikát is radikálisan megváltoztatta – mondta.

Schmuhl egy rövid médiatörténeti áttekintés keretében felidézte a CNN 1980-as alapítását, majd  a Rush Limbaugh-féle konzervatív rádió néhány évvel későbbi elindítását. Csaknem egy évtizedet ugorva a szintén konzervatív Fox News és a progresszív MSNBC 1996-os startját is megemlítette. A Drudge Reportot a ’98-ban egyik legnépszerűbb weboldalként említette, amely  a ClintonLewinsky-ügyben vállalt fontos szerepet. A professzor kiemelte a Google indulását, valamint a Facebook 2004-es létrehozását. 2005-ből a liberális Huffington Post startjára emlékeztetett, de kitért annak tavalyi felvásárlására is: az AOL 315 millió dollárért vásárolta meg a Huffington Postot, miután a két cég kölcsönösen felismerte, hogy az üzenetek hatékony továbbítása jelenti az új erőt Amerikában.

„Azért mondom ezeket, hogy lássátok, mi mindannyian ti itt a teremben, Magyarországon, és mi Amerikában – arra lettünk hivatva hogy a médiára szavazzunk” – jegyezte meg. „1999-től mostanáig nem csupán egyfajta evolúció zajlott le, hanem egy forradalom, gyökeres átalakulás, amely az amerikai politikát is teljes egészében átalakította” – jelentette ki Schmuhl.

Meddig mehet el az egyén?

„Több forrás több üzenetet jelent, a több üzenet pedig azt jelenti, hogy az információ hagyományos forrásai például az újságok, rádiók, televíziók – hanyatlásnak indulnak” – mondta, majd állításait számadatokkal is alátámasztotta. Schmuhl szerint ugyanakkor nem arról van szó, hogy a korábbi források haszontalanná váltak volna, csupán arról, hogy az emberek máshol keresik az információkat. Példaként a professzor elmondta, a Comedy Central egy esti show-ját az USA-ban többen nézik, mint egy általános híradást.

„A sok információ közül ugyanakkor nehéz kiválasztani, melyik fontos, pontos és érthető” – mondta, felmutatva a Time néhány héttel ezelőtti számát, miközben a megbízhatóságot is sarkalatos pontként említette meg. A Time cikkéből következtetve megállapította: mind Barack Obama, mind Mitt Romney mellett többször és komoly ügyekben csúsztatott a média. Schmuhl feltette a kérdést: meddig mehet el a közösség, hogy hihető információkat szerezzen? Mit tehet azért az egyén, hogy korrekt képet kapjon egy jelöltről?

Schmuhl a Nation egy cikkéről is szót ejtett, amely a Campaing Trivia and Post-truth Politics címmel jelent meg. Mint mondta, érdekelni kezdte a post-truth kifejezés, és amikor utánanézett, megtudta: az Economist és a New York Times már múlt év végén megjósolta, hogy minden idők legtöbb hazugsággal tarkított kampánya várható. „Egy egész államot építettünk fel az olyan rendszerből, ahol kommunikáció bizonyos új fajtái már általánosan elfogadottak; az elmúlt húsz évben a különböző platformok egy új médiatájképet (mediascape), médiakörnyezetet hoztak létre, és ez sokkal politikusabb az azt megelőzőeknél” – vélte. Az emberek ma már akár azt is megtehetik, hogy egy saját maguk által kreált, ideálisnak vélt világ híreit hallgatják, döntésük azonban a teljes politikai diskurzusra hatással lehet – tette hozzá Schmuhl.

Remény és változás helyett félelem és reszketés

Az idei választások kampányai összesen 6 milliárd dollárba kerültek, és ennek az összegnek a nagy részét lejáratásra, a másik elpusztítására fordították a jelöltek – számolt be Schmuhl; aki, mint mondta, nem tudta úgy bekapcsolni a tévét, hogy ne futott volna bele egy ilyen reklámba. Összehasonlítva az ideit az előző választásokkal, Obamáról úgy nyilatkozott: az elnök akkor a jövő arca volt, és erősen kapcsolódott a remény és változás szlogenhez. „Az előző választások során nagyon sikeresek voltak, és több pénzt gyűjtöttek össze, mint előttük bárki; jól használták a közösségi médiát, és 13 millió emailcímük volt, amelyekkel aztán újabb támogatókat szerezhettek” – emlékezett Schmuhl. „2012-ben már nem hangsúlyozták a korábbi szlogent – talán találóbb is lett volna a félelem és reszketés – és elsősorban Romney lejáratásával foglalkoztak” – emelte ki az amerikai médiaszakértő, aki szerint Obama előbb szidta nyilvánosan ellenfelét, minthogy az bemutathatta volna önmagát.

Schmuhl kiemelte azt is: az idei kampány során a jelöltek felismerték, hogy Amerika lakosainak összetétele az utóbbi időben is sokat változott, így egyre nagyobb jelentőséggel bír a kisebbségek megszólítása. Ebben, később pedig az aktuális támogatottsági állás megítélésében is nagy szerepet kapott a közösségi média – tette hozzá.

A szakember beszámolt róla: Obama újraválasztása miatt nemrég több államban is megalakult az uniótól elszakadni vágyók csoportja. „Ez a tükre Amerika mai politikájának” – szögezte le a szakember, megjegyezve: a helyzet egyszerre furcsa, elgondolkodtató, és félelmetes. Véleménye szerint a kezdeményezésben nagy szerepük van az újságíróknak, így a Kommunikációs Főiskola hallgatóinak figyelmét is felhívta a majdani munkájukkal járó felelősségre. „Felelősséggel tartoztok a közösségnek; olvasóitoknak, hallgatóitoknak, vagy nézőiteknek; és ezért mindig képesnek kell lennetek rá, hogy a múltból vagy a jelenből következtetéseket vonjatok le a jövőre vonatkozóan” – figyelmeztette zárásként a jelenlévőket az amerikai szakember.

Fotó: Schuch Lili