Még mindig Magyarországon kell az egyik legkevesebbet fizetni a benzinért
2022. december 07. 13:42
A szankciók igencsak beleszóltak az üzemanyagárakba, ám mi így sem panaszkodhatunk: Magyarország az üzemanyagárakat tekintve az alsó egyharmadban van, itthon még mindig megéri tankolni.
2022. december 07. 13:42
p
15
9
41
Mentés
Eddig bírta a MOL
Tegnapelőtt, december 5-én életbe léptek a brüsszeli szankciók az orosz olajra, és ahogyan a Makronóm korábban már beszámolt róla, eddig bírta a MOL. A benzinkutak egynegyedénél teljesen elfogyott az üzemanyag. A hiány pánikot keltett, ennek eredményeképpen pánikszerűen tankoltak azok, akik tudtak. Így az elmúlt napok forgalma duplájára nőtt a megszokotthoz képest.
„A MOL az idén 2,2 milliárd liternyi üzemanyagot értékesített, míg tavaly 1,5-öt. Csak az elmúlt napokban több mint 500 millió liter üzemanyagot adott el”
– mondta Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója.
Ez pedig felvette a következő kérdést: az alacsony árakat vagy az ellátásbiztonságot válasszuk?
Az elmúlt napokban, hetekben kialakult üzemanyaghiány, a benzinkutaknál kígyózó sorok már előrevetítették a drasztikus beavatkozás törvényszerűségét. A 95-ös benzin hiánya olyan méreteket kezdett ölteni, amelyet a MOL már sem importtal, sem logisztikával nem bírt ellensúlyozni.
Pánikra azonban nincs okunk,
hamarosan megkezdődhet az import, amely néhány héten belül stabilizálni fogja a helyzetet, és megszünteti a benzinkutaknál kialakult állapotokat.
Még mindig megéri itthon tankolni
Ahogyan az ábrán is látható, a december 5-i adatok szerint Magyarország továbbra is a legalacsonyabbak között, az alsó egyharmadban van Európában az üzemanyagárak tekintetében. Benzinhez (kerekítve) átlagosan 621 forintért, gázolajhoz pedig 686 forintért juthatunk hozzá.
A legalacsonyabb árak Máltán, Bulgáriában és Szlovéniában vannak, azonban kevesebb mint 100 forint a különbség Magyarországhoz képest.
A benzinárak literenkénti listáját Görögország 810 forinttal, a gázolajét pedig Svédország vezeti közel 900 forinttal. Megfigyelhető, hogy a Magyarországhoz viszonyított árkülönbség mindkét esetben közel kétszáz forint – ez pedig számottevő különbség.
Ami biztos, hogy pánikra nincs okunk. Üzemanyag lesz, az áremelkedés pedig nem éri el a listavezető országokat.
A légi közlekedés fenntarthatóbb üzemanyagokra történő áttérése igen lassan, sőt vontatottan halad. Ha sikerül is áttörést elérni, a bioüzemanyagok használata több problémát is felvet. A termelésükhöz szükséges földterület az élelmiszertermelés vagy az erdősítés rovására megy. Így a fenntartható repülő-üzemanyagok (SAF) ígérete nem más, mint egy újabb greenwashing kísérlet, amely inkább csak elfedi a repülésből származó egyre növekvő környezetszennyezés valóságát.
csak a címet olvastam, de nem, nem éri meg tankolni. elég, megyek tömeggel, persze az meg időpazarlás, de hát ez van. 2x meggondolom ezek után hova megyek el