Vélemény = MENŐ

2011. augusztus 25. 14:12

Egészen nyilvánvaló, hogy normális társadalmakban, ahol értelmes emberek élnek, az újságolvasók a ténycikkekből tudják meg, hogy mi van.

2011. augusztus 25. 14:12
Bede Márton
Index

„Egészen nyilvánvaló, hogy normális társadalmakban, ahol értelmes emberek élnek, az újságolvasók a ténycikkekből tudják meg, hogy mi van. (Gondolatmenetünk szempontjából irreleváns, hogy nem léteznek értelmes emberek alkotta normális társadalmak, úgyhogy tekintsünk most el ettől a problémától.) Elolvassák, levonják a következtetéseket, aztán személyes és közös döntéseiket a nyilvánvaló igazsághoz igazítják. A véleménycikkekbe vetett túlzott bizalom, saját gondolatok helyett azok igazságként kezelése nagyon súlyos hiba.

Eleve tévedés ezeknek a véleménycikkeknek a szerzőit újságíróként kezelni. Az újságírás egy egészen egyszerű szakma, nagyon világos szabályokkal és eszköztárral. Az újságíró elmegy valahova, megnézi, mi van ott, beszél az érintettekkel, utánajár a kérdéseknek, aztán megírja, amit megtudott. Sajnos van, aki inkább kukoricalopást rendez meg a kamerák előtt [2], de az a helyzet, hogy sok jó magyar újságíró van, aki akár kegyetlen ellenszélben is képes nagyon értékes munkát végezni. Mindenképpen érdemes inkább bennük bízni, akik elvileg az igazságban utaznak, mint reklámosokban és marketingesekben, akiknek eleve a hazugság a küldetésük. Amivel egyébként az ég világon semmi baj nincs, a gondok ott kezdődnek, amikor egy újságíró hazudik, vagy egy marketinges esküdözni kezd, hogy ő igazat beszél.(...)

Véleménycikket tényleg csak klinikai esetek olvashatnak a saját igazságuk visszhangzásáért, bizonytalanságaik eloszlatásáért. A végtelen véleményt felvonultató internet világában a legtöbb, amire egy ilyen cikk pályázhat, az értelmes emberek elgondolkodtatása, agyuk beindítása, saját véleményük megkérdőjelezése. A jó hír pedig az, hogy éppen ennek az internetnek köszönhetően ma egy véleménycikknek sokkal több esélye van erre, mint a médiatörténet során bármikor.

Még Magyarországon is. A most már az unalomig ismert híres blogdolgozat [3] Jakab Andortól a magyar vállalkozások nehézségeiről éppen azt mutatta meg, hogy még ha egy ilyen véleménycikkben tárgyi tévedések is vannak, ha van benne kellő lendület és jól tapint rá egy érzékeny pontra, tízezrek fogják olvasni, megbeszélni, vitatkozni vele. Érdekes véleményekre, ezek alapján jól megírt cikkekre, blogpostokra, vagy akármi is lesz a jövő műfaja, mindig szükség lesz.”

 

 

 

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 42 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ebfül
2011. augusztus 26. 01:15
A politikusnál csak az újságíró rondább állat. "Az újságíró elmegy valahova, megnézi, mi van ott, beszél az érintettekkel, utánajár a kérdéseknek, " vagy illegállisan lehallgat egy-két telefont. Ember, ne szórakozz már! A média nagyobb politikai erőt képvisel, mint a parlamenti kétharmad, pedig a főszerkesztőket és a médiamogulokat nem választotta meg senki! Rupert Murdoch támogatása nélkül senki sem lett mimiszterelnök az elmúlt 20 évben a UK-ban, ami ugye fejlett demokrácia stb. Ténycikkek, persze, az információ jó része eleve manipuláltan kerül közlésre, jó esetben a sorok között olvasva lehet kikövetkeztetni dolgokat. Az érdemi döntések a nyilvánosság kizárásával születnek, utólag talán megtudunk ezt-azt.
elfelejtette
2011. augusztus 25. 21:57
Én Jakab Andortól tudtam meg, hogy vannak emberek, akik nem vállalkoznak, mert nem tudnák kihozni nyereségesre. Tényleg nagyon értékes bejegyzés volt.
abcd
2011. augusztus 25. 19:42
Azért a Megymagos megérdemelne egy megemlékezést. Mennyit kapott, 10-11 évet? Majd miután szabadult egy bíró állásfoglalással megoldották, hogy onnantól az már nem is bűncselekmény.
gross
2011. augusztus 25. 19:35
A véleménycikk általában - jó esetben - egy világos, érthető narratívát ad amúgy bonyolult, nehezen átlátható dolgokról: tényeken alapul, évtizedes tapasztalat, bölcsesség, és gyakran valami értékrendszer is van mögötte. Úgy látom, hogy a "médiafogyasztók" egyre inkább ezt igényelik (a minőséget nem mindig).
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!