A rezsidémon felfalta a józan észt

2014. szeptember 26. 13:45

Az az állítás, hogy egy állami közműszolgáltató hatékonyabb működésre képes, mint a magántulajdonban lévő szolgáltatók, nos ez egyszerűen nem igaz.

2014. szeptember 26. 13:45
B. F.
Kettős Mérce
Ami a hatékonyan működő állami közműszolgáltatót illeti, ez a kijelentés több mint problémás. A hatékonyság (leegyszerűsítve) azt jelenti, hogy adott erőforrások felhasználásával a lehető legtöbbet hozzuk ki a »helyzetből«. Még elméleti síkon is kérdéses, hogy egy köztulajdonban lévő vállalat képes-e a magántulajdonban lévő vállalatok hatékonysági szintjét elérni, hiszen ez utóbbi esetében a tulajdonos(ok) profitérdeke természetes ösztönzőként hajtja a vállalati menedzsmentet, hogy egyre alacsonyabb darabköltség mellett termeljen/szolgáltasson a vállalat. A profitmotívum nem pusztán a bevételek maximalizását, de a termelési költségek minimalizását is jelenti.

Az állami (köz)tulajdon esetében ugyanakkor eltűnik ez az ösztönző erő! Ez nem jelenti azt, hogy nem lenne előnyös az állami tulajdon, hiszen eltűnik a bevétel maximalizálásában való érdekeltség is, ami egy monopólium esetében például alacsonyabb értékesítési árat és ez által nagyobb fogyasztói jólétet eredményezhet. De ezzel együtt eltűnik a költséghatékonyságra való törekvés is! Könnyen megeshet, hogy miközben az alacsonyabb árak okán a fogyasztók jobban járnak, de a pazarló termelés miatt mégis társadalmi veszteség keletkezik. A költség oldali hatékonyság hiánya miatt ugyanis ezek a vállalatok gyakran veszteségesek, amely veszteséget aztán a tulajdonos állam kénytelen fedezni a közösből, vagyis az adófizetők forintjaiból. (...)

A jelenlegi magyar valóságban az az állítás, hogy egy állami közműszolgáltató (akár holding, akár nem) hatékonyabb működésre képes, mint a magántulajdonban lévő szolgáltatók, nos ez az állítás egyszerűen nem igaz. Ebből következően az sem igaz, hogy a hatékonyabb állami cégek majd alacsonyabb árakkal tudnak megjelenni a piacon és kényszerítik ki az árversenyben az általános árcsökkentést. Ezzel szemben az lehetséges, hogy az állami szolgáltatók képesek lesznek a jelenlegi piaci ár alatt kínálni szolgáltatásaikat, amennyiben működésük az adófizetők pénzéből évi párszor sok 10 milliárddal meg lesz támogatva. Az állami támogatás lehetővé teszi, hogy a piaci ár alá menjen a vállalat – ez éppen az eladási ár függetlenítését teszi lehetővé a termelési költségektől –, de ez a működésmód (alacsony ár + állami támogatás) nem jelent hatékonyságot. Sőt, nem jelenti fogyasztó jólét növekedését sem, hiszen az állami támogatás forrása az általunk, fogyasztók által befizetett adó.
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 17 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gombóc XVI. Artúr
2014. szeptember 27. 11:27
"Az az állítás, hogy egy állami közműszolgáltató hatékonyabb működésre képes, mint a magántulajdonban lévő szolgáltatók, nos ez egyszerűen nem igaz." Már Kádár elvtárs is megmondta, hogy a Párt mindenre odafigyel ezért az embereknek csak jobb lehet az, amiről a Párt dönt!!!!!
luga
2014. szeptember 26. 15:56
Hát, ha a hatékony működés abban áll, hogy nagy bevétel kis ráfordítás, akkor biztos igaz.
lalinagypapaa
2014. szeptember 26. 15:47
Nagyon régen,talán senki nem emlékszik,lett gmk,vgmk és láss csodát természetesen a válalatok tönkre mentek.Egyébként a mai napig az állami válalatok nyereséggel működnének.
egyetmondok
2014. szeptember 26. 15:07
Nem is az a kérdés,hogy hatékonyabb vagy sem. Az a lényeg,hogy a (kormányt)támogatók úgy képzeljék,sokan és erősen,hogy ezzel gátat lehet vetni két rossz jelenségnek: 1. az árak emelkedése 2. az esetleg képződő profit magánzsebbe vándorlása (ha állami tulajdonban lesz profit,az se baj éppen,mert abból pl.meg lehet emelni az eü-ben a fizetéseket).
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!