Karácsony továbbra sem képes kimondani, hogy nem érkezett külföldi pénz a kampányába
Ehelyett azt ecsetelte, hogy az összes kampánya minden magyar jogszabálynak megfelelő módon történt.
Ismét kiderült, pusztán kampányolással nem épül Budapest.
Ismét újabb fejlesztéstől eshet el Budapest, mivel úgy tűnik, sem a Karácsony Gergely-féle városvezetésnek, sem a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) felügyelőbizottságát diploma nélkül vezető, de a Budapest hármas számú egyéni választókörzetben is rajthoz álló Hajnal Miklósnak sem igazán fontos Magyarország egyetlen, Európa egyik első Fogaskerekű vasútja. Ugyanis a Főváros baloldali vezetése, illetve a BKK valószínűsíthetően hagyta lejárni a „leghegyvidékibb” közlekedési eszköz, a Városmajor és a Széchenyi-hegy, Gyermekvasút állomások között 60-as villamosként közlekedő
Fogaskerekű vasút felújításának építési engedélyét.
Nem kérdés, a Fogaskerekű felújítása nem várhat tovább. Az 1874-ben épült, közel négy kilométeres közkedvelt vonal 1973 óta jelentősebb beavatkozáson nem esett át. Üzemeltetésére évről-évre egyre többet kell fordítania a Budapesti Közlekedési Zrt.-nek (BKV), köszönhetően a tragikus állapotban lévő infrastruktúrának és a közel ötvenéves szerelvényeknek.
Ahhoz viszont, hogy a Fogaskerekű Budapest közösségi közlekedési hálózatának versenyképes, jól használható részévé váljon, a vonal felújítása mellett szükség lenne a meghosszabbítására is. Egyrészt a Normafa, másrészt a Széll Kálmán tér irányába. Utóbbi praktikusan a Szilágyi Erzsébet fasori villamospályán való közlekedést jelenti a tér felújításakor kialakított végállomásig.
Karácsony Gergelyék, de még a Hajnal Miklós számára is ismertek azok az elképzelések,
amelyeket még a Tarlós István-vezette Főváros és a Vitézy Dávid irányította BKK tett le az asztalra.
Kétezer-tizenháromban készült el a megalapozó koncepció, két évre rá a megvalósíthatósági tanulmány. Ezek szerint egy olyan megbízható, korszerű közlekedést lenne szükséges kialakítani, amely fizikailag és menetrendileg is beépíthető Budapest közlekedési rendszerébe. Hétköznap hivatásforgalmi, hétvégenként turisztikai funkciókkal, jelentős autóforgalomtól és a vele járó zajtól, illetve károsanyagtól tehermentesítve a környéket.
A vonal Széll Kálmán téri meghosszabbítással közvetlen metrókapcsolatot – és jövőbeni vasúti kapcsolatot is, amennyiben megvalósul a Budapest Fejlesztési Központnak (BFK) a Déli-, valamint a Nyugati pályaudvarokat összekötő alagútra vonatkozó terve – kapna, ahonnan akár 7-8 perces követési idővel és tizenöt, húsz perces menetidővel elérhető válna Budapest közkedvelt rekreációs területe a Normafa park, amelynek fejlesztésére a XII. kerületi önkormányzat jelentős erőforrásokat mozgósított az elmúlt években. Természetesen akadálymentesen, a közkedvelt kerékpárszállítási lehetőség fenntartásával.
2015-ben a XII. kerületi önkormányzat és a BKK megállapodást kötött a Fogaskerekű felújításának és meghosszabbításának közös tervezéséről, így az elkövetkezendő öt évben elkészült a „a Fogaskerekű vasút fejlesztése és rekonstrukciója című projekt” engedélyezési, majd kiviteli tervdokumentációja. Minden szükséges terv, jóváhagyás, illetve a jogerős építési engedély a BKK rendelkezésére állt a projekt megvalósításához.
A Főváros által méltatlanul kezelt építési engedély kiadására kétezer-tizenhét február 14-én került sor, amely öt évig hatályos, kérelemre pedig további három évvel meghosszabbítható. Vagyis:
meghosszabbítható lett volna, mivel az Index értesülései szerint a Hajnal által felügyelt BKK hagyta elúszni ezt a lehetőséget.
Bár a BKK-nak egy kérelem benyújtásával lett volna lehetősége arra, hogy az engedély lejártát 2 évvel kitolja, ezzel nem élt. Annak ellenére sem, hogy arra mind a BFK-t irányító Vitézy Dávid, mind az érintett kerület polgármestere, Pokorni Zoltán is felhívta a városvezetés figyelmét, mutatott rá a portál.
Vélhetően a jogszabályok félreértelmezése állhat a fővárosi cég mulasztása mögött – mondta a Mandiner.hu-nak egy, a helyzetre rálátó szakember. A BKK jogi értelmezése szerint a koronavírus-járvány miatt elrendelt veszélyhelyzet megszűnését követően – A veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. tv. 163. § (4) bekezdés b) pontja alapján – a lejáró engedélyek automatikusan egy évvel meghosszabbodnak. Mivel a veszélyhelyzet – jelen állás szerint – kétezer-huszonkettő június 1-ig van meghirdetve, ezért azt feltételezhették, hogy a Fogaskerekű építési engedélye külön kérelem nélkül meghosszabbodik jövő év június elsejéig.
Azonban a BKK által, az Indexnek adott válaszában hivatkozott jogszabály egy olyan veszélyhelyzetre vonatkozik, amely a 2020. március tizenegyedikén kihirdetett veszélyhelyzet megszüntetéséről szóló 282/2020. (VI. 17.) kormányrendelet alapján 2020. június tizennyolcadikáig tartott, a további veszélyhelyzettel összefüggő törvények és kormányrendeletek a vasúti engedélyezési eljárásokról viszont már nem rendelkeztek, azaz az ezt követően lejáró engedélyeket már nem érintették. A félresiklott jogi értelmezést – vagyis, hogy a fogaskerekű engedélyére nem vonatkozik a járványügyi készültség jogszabálya – az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Vasúti Hatósági Főosztály megerősíttette a BKK részére, akik személyes egyeztetést javasoltak a helyzet tisztázása érdekében. Magyarán, ha kellő körültekintéssel járnak el, esetleg komolyabban veszik a BFK vezérigazgatója és XII. kerületi polgármester segítő szándékát,
Különösen rosszul jött az építési engedély-gate a BKV-nak, amely a Fogaskerekű járműprojektjéért felel. A Világgazdaság (VG) minap megírta, az építési engedély „elvesztése” blokkolhatja az új fogaskerekű járművek projektjét, mivel hiába valósulna meg a beszerzés, előállhat az a helyzet, hogy az új szerelvényeknek a beruházás csúszása miatt elavult pályán kellene futniuk, amely szakértők szerint erősen kétséges. A VG megkeresésére a fővárosi cég közölte: „Már csak az elvi előzetes típusengedélyeket várja a BKV a vasúthatóságtól a fogaskerekű és a kisföldalatti járműpark megújításához.” A megalapozó tanulmányok és tervek, illetve a közbeszerzési eljárás indító dokumentumai ugyanis már elkészültek. A vállalat hozzátette, bízik benne, hogy az illetékes ITM hamarosan kiadja az elvi előzetes típusengedélyeket. Ha ez megtörténik, elviekben elindulhat a közbeszerzési eljárás.
Kormányzati támogatásból fut a Fogaskerekű (és a kisföldalatti) járművei terveinek, elvi előzetes típusengedélyének megszerzése, amelyek alapján kiírható a közbeszerzési eljárás ezekre az egyedi gyártású, „hibrid”, vagyis fogaskerekű és sima villamospályán is közlekedni képes eszközökre. A fogaskerekű technológiát egyébként Svájcban dolgozták ki, a mai napig ők járnak élen ezen a területen. A technológia az elmúlt időszakban továbbfejlődött, így elérhetővé váltak fogaskerekű és sima villamos-, vagy vasúti pályán is közlekedni képes járművek. A magyarországi gyárral is rendelkező svájci Stadler éppen a napokban szállította le a Mont-Blanc-i fogaskerekű villamos első példányát a megrendelt négyből, de ők gyártották a Magas-Tátra öt új fogaskerekű villamosát is.
hiszen a már kidolgozott tervek gyorsan elavulnak” – jelezte a lap, hozzátéve, hogy az elvi előzetes típusengedélyek két évre szólnak és legfeljebb egy évvel hosszabbíthatók meg.
De, ahogy arról korábban ugyancsak beszámolt a VG, a fogaskerekűek és a kisföldalattik beszerzést közös eljárásban rendezné a BKV, tehát együttesen írná ki a prototípusokra és a sorozatgyártásra vonatkozó kiviteli tervezési, valamint gyártási tendereket.
Mindezt egyrészt a kis darabszám, másrészt a műszaki és üzemszervezési realitásokkal magyarázzák.
Jelenleg viszont csupán feltételes közbeszerzésről lehet szó, mivel a vállalat közlése szerint a járműbeszerzések fedezete még nem áll a társaság rendelkezésére és ahogy látjuk, a járműveknek egyelőre nincs is hová megérkeznie. A Fogaskerekű építési engedélye valószínűsíthetően lejárt a kisföldalatti szintén esedékes felújításának és kétirányú meghosszabbításának tervezése pedig még meg sem kezdődött.
Ha a vonal felújítása a bizonytalan jövőbe tolódik,
A Fogaskerekű építési engedélyeit már valószínűsíthetően sikerült elrontani, a járművek esetében viszont rövidesen indul a két év. Vitézy Dávid és Pokorni Zoltán egészen biztosan felírták a naptárjukba a határidőket, talán most már a Főváros is.
***
Április első vasárnapján újabb négy évre határozzuk meg az ország sorsát, hazánk minden magyar állampolgára eldöntheti milyen irányba tartson közös utunk.
Az elmúlt 30 évben nem foglalkoztatta a politika? Esetleg még nincs is személyes tapasztalata a rendszerváltás utáni időszakból? Vagy csupán szeretné hazánk jelenlegi helyzetét reálisan látni, mielőtt döntést hozna saját és gyermeke jövőjéről? A Mandiner Választási Különszáma erre kínál lehetőséget!
A Mandiner Választási Különszámát ezekben az üzletekben vásárolhatja meg!