„Átlépték a vörös vonalat”: egyetért a bírsággal a Ryanairt feljelentő alapítvány

2022. augusztus 08. 13:56

A Védett Társadalom Alapítvány munkatársa szerint különösen fontos lenne, ha a Ryanair, a Facebook és a többiek kötelesek lennének ügyfélszolgálatot nyitni Magyarországon, és fogadni az ügyfelek panaszait.

2022. augusztus 08. 13:56
null
Baranya Róbert
Baranya Róbert

„Szabályozási és fogyasztóvédelmi jogászként egyetértek a bírsággal, a Ryanair ugyanis megtévesztette a fogyasztókat azzal, hogy egy alacsonyabb összeget tüntetett fel a jegyek áraként, majd utólag a saját általános szerződéses feltételeit is megsértve megemelte a jegyek árát” – nyilatkozta a Mandinernek Tóth Máté, a légitársaságot feljelentő Védett Társadalom Alapítvány (VDTA) Budapest Bizottságának vezetője, miután a Fogyasztóvédelmi Hatóság 300 millió forintra büntette a Ryanairt.

Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy

a Ryanair általános szerződéses feltételei sem engedik meg a költségek áthárítását,

szemben az ezt vitató magyarázgatásokkal és félremagyarázgatásokkal – tette hozzá. A különadó nem az utasokat terheli, hanem a földi kiszolgálókat, így a Ryanairnél ez csak egy költség, ennek átháríthatóságát pedig nem tartalmazza az általános szerződési feltétel. Az érintett fogyasztóknak visszajár a különbözet, a plusz pénz – hívta fel a figyelmet. 

„Az alapítvány Budapest Bizottsága nem véletlenül kezdeményezte maga is a vizsgálatot, ugyanis alapvető hazai és uniós fogyasztóvédelmi jogok sérülését láttuk, méghozzá széles körben” – hangsúlyozta Tóth Máté. Ez így volt már a légitársaságnak a magyarországi különadóval kapcsolatos ellentmondásos, a nemzetközi környezetben pedig különösen álságos magatartása előtt is, azonban ez utóbbi, elsősorban a fogyasztókra áthárított különadó és a kapcsolódó cselekmények (például a fogyasztókat megtévesztő tájékoztatás) egy újabb,

az állammal és a fogyasztókkal szembeni vörös vonal átlépését eredményezte.

Fontos lépés tehát a most zárult hatósági vizsgálat és bírság, viszont vannak még feladatok – hangsúlyozta a Védett Társadalom Alapítvány munkatársa.

„A valódi megoldást az jelentené, ha a Ryanair, a Facebook és hasonló írországi központú vagy bárhova máshova bejegyzett globális multicégek is mindig és mindenben, maradéktalanul betartanák a magyar és uniós jogszabályokat, de különösen a fogyasztók védelmével kapcsolatos rendelkezéseket, és a magatartásukat, kommunikációjukat, a szolgáltatásaikat, az árszabásukat és a jogorvoslataikat is ezek szellemében szerveznék” – fogalmazott Tóth Máté. Ebben a körben különösen fontos lenne, ha a Ryanair, a Facebook és a többiek

kötelesek lennének ügyfélszolgálatot nyitni Magyarországon, és fogadni az ügyfelek panaszait 

– tette hozzá.

„Felhívnám a figyelmet arra, hogy minderre az energiaszolgáltatók már most is kötelesek, és a jelen ügy is pontosan azt bizonyítja, hogy ezt a jól működő ügyfélszolgálati kötelezettséget végre a Ryanair-re is szükséges kiterjeszteni. Ez nem valamiféle Ryanair elleni politikai bosszúhadjárat, nem is közhatalmi-közjogi kérdés, hanem az elemi fogyasztói normarendszer érvényesítése” – mondta Tóth Máté. 

Fotó: Pau BARRENA / AFP

Összesen 24 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
masikhozzaszolo
2022. augusztus 08. 21:31
Valami nagyon nem stimmel. Az alany, az állítmány, a tárgy, a jelző, a károsult és a károkozó és a kártérítés. Mi történt? Az utas többet fizetett, már előre, vagy utólag őt kifosztva, a Ryanar által. A történetben tehát ő a jog szerint a károsult, akit a Ryanar kifosztott, megtévesztett, ezt állapította meg a hatóság. Mert nem tehette volna. Mi köze ehhez egy Ryanar által az államnak fizetendő bírságnak, bármiért? Ez a bírság nem lesz a repülőjegyért többet fizető károsított utasnak a zsebébe visszafizetve kamatostul! De miért? A hatóság dolga az lett volna, hogy a pénzt az utasnak fizesse vissza a Ryanar, arra kötelezze! Itt erről szó nincs! Itt csak arról van szó, hogy a rablót is megrabolják. Az nem hoz vissza nekem egy fillért sem vissza! Ez nem jogállam így, az már biztos. Egyébként Fideszes vagyok amúgy, de ez a szembeköpésem!
Lajoss
2022. augusztus 08. 16:30
A Ryanair az életben nem fog fizetni..röhög rajtunk..
manitowoc
2022. augusztus 08. 15:50
"a Ryanair ugyanis megtévesztette a fogyasztókat azzal, hogy egy alacsonyabb összeget tüntetett fel a jegyek áraként, majd utólag a saját általános szerződéses feltételeit is megsértve megemelte a jegyek árát” Ehhhemmm... behhhemmm... A Ryanair (leendő) utasának fizetés ELŐTT módja van elolvasni - és el is kell fogadnia - az "Általános Személy- és poggyászfuvarozási Feltételek"-et amelyben a 4. CIKK - VITELDÍJAK, ADÓK, ILLETÉKEK ÉS EGYÉB DÍJAK cím alatt ez áll: "4.2.2 A kormányzati adók folyamatosan változnak és a foglalást követően is bevezethetők. (most tessék figyelni!) Ha valamely kormányzati adó a foglalást követően kerül bevezetésre vagy annak összege nő, indulás előtt meg kell fizetni az új adót (vagy a különbözetet). De úgy is dönthet, hogy nem utazik és kéri a foglalási költség teljes visszatérítését." Ha a Ryanair utasa a fentieket elfogadva fizeti ki a jegy árát, akkor hol a megtévesztés?
FeketeFehér
2022. augusztus 08. 15:33
"A különadó nem az utasokat terheli, hanem a földi kiszolgálókat" Mondjuk ezt a baromságot szemrebbenés nélkül kimondani, azért ahhoz vastag pofabőr kell.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!