Most lesz fizetős a Facebook? Dehogy, eddig is fizettünk érte, maximum nem tudtunk róla!

2023. november 13. 21:16

Magyarországon is megjelent a fizetős, előfizetésen alapuló Facebook, mely azt ígéri, hogy havi 9.99 euróért megkímél minket a reklámoktól.

2023. november 13. 21:16
Meta Prompt Users Of Facebook And Instagram To Choose Subscription Plan
Bokor Gábor
Bokor Gábor

„Döntés a számodra megjelenő hirdetésekkel kapcsolatban” – ez az előugró fül várta a magyarországi Facebook-felhasználók nagy részét kedd reggel, mellyel döntési kényszerbe helyezték a felhasználót: vagy előfizet egy havidíjas konstrukcióban a Facebookra, vagy használja tovább ingyen. Utóbbi esetben a Meta telerakja reklámmal az idővonalat.  

Nem megugorhatatlan összeg, de akkor is kiadás 

A Meta még októberben jelentette be, más közösségi- és streamingoldal mintájára ők is bevezetik az előfizetést, bár akkor még nem lehetett tudni, milyen áron fog üzemelni a legnézettebb oldaluk, a Facebook.  

Ezt is ajánljuk a témában

Mostanra kiderült, amennyiben valaki havi 3700 forintot (ez persze árfolyamfüggő - a szerk.) fizet az amerikai óriáscégnek, mentesül a hirdetésektől, ám ez még mind semmi, hiszen az ígéret szerint a felhasználó adatait nem használják fel hirdetésekhez.  

Annak, aki elő szeretne fizetni, érdemes figyelnie, hogy mely platformon adja le az igényét, ugyanis a böngészős verzióban havi 10, ám Androidon vagy iOS-en keresztül már 13 euróba kerül a szolgáltatás. Az árkülönbözet oka egyszerűen annyi, hogy a Facebook és az Instagram, tehát a Meta felületei áthárítják a felhasználókra azt a díjat, melyet az applikációs áruházak, a Play Store és az App Store levon tőlük. 

Eddig sem volt ingyen 

Bár nem kötelező előfizetni a Facebookra, az ingyenes verzió valójában nem volt eddig sem ingyenes. Bokor Tamás, a Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézetének docense a Mandinernek elmondta, a Facebook és a Google összes szolgáltatásának kezdettől fogva az volt az alapfilozófiája, hogy a felhasználó az adataival fizet. Állítása szerint ebből a helyzetből nagyon nehéz átterelni a felhasználókat a fizetős, de reklámmentes felületek használatára. 

Ezt is ajánljuk a témában

Arra a kérdésre, hogy ettől a lépéstől vajon kevesebb lesz-e a felhasználó a Facebookon, Bokor Tamás elmondta, egészen biztos, hogy nem fog elnéptelenedni a Facebook.  

A Google is megpróbálkozott már az előfizetős modellel, elég csak a reklámmentes YouTube Premiumra gondolni, de a felhasználók java része megmaradt az ingyenes változatnál, amelyet már megszokott a reklámokkal együtt. 

Más utat járnak azok a platformok, amelyek eleve előfizetős modellel indultak, például a Spotify vagy a Netflix: ezeknél a teljes funkcionalitás eléréséhez a felhasználók kezdettől fogva fizetnek, vagy kerülőúton férnek hozzá a fizetős szolgáltatásokhoz”

– jelentette ki Bokor Tamás. A szakértő úgy látja, elsősorban a fiatalabb felhasználók azok, akik majd előfizethetnek a reklámmentes Facebookra, ezt egy generációs kérdésnek látja, hiszen aki idősebb és hozzászokott az analóg, lineáris televíziózáshoz, ahol a filmeket több reklámszünet is megszakítja, annak nem volt nehéz megszoknia a YouTube-videókat megszakító rövid reklámokat. 

A Meta ezzel a modellel nyilvánvalóan pluszbevételt próbál generálni, azonban nem számítok arra, hogy Magyarországon tömegesen élnének ezzel a lehetőséggel” 

– fogalmazott. 

A Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézetének docense ezt azzal magyarázza, hogy a hazai felhasználók nagy része nem érez annyi hozzáadott értéket a reklámmentesített Facebooknál, hogy az megérjen havonta ennyi pénzt.  

A hazai háztartások digitális szolgáltatásokra költött összege európai viszonylatban nem kiemelkedő. Magyarország továbbra is a Torrent országa” 

– jegyezte meg a szakértő, majd úgy folytatta, ha egy szolgáltatás akármeddig is ingyenesen elérhető volt, utána nagyon nehezen lehet lenyomni az emberek torkán, hogy a jövőben fizetős lesz. 

Bokor Tamás megjegyezte, az ingyenes Facebook és Instagram fogalma éppúgy csúsztatás, mint a Meta-platformok reklámmentességének ígérete. Amit ingyenesnek gondolunk, az voltaképpen eddig sem volt az, hiszen minden felhasználó folyamatosan fizet, mégpedig az adataival. 

Másfelől a reklámmentesített felületeken ugyan nem fogunk reklámposztokkal vagy hirdetési tartalmakkal találkozni, de közben a bújtatott reklámozás és az influenszermarketing nyomán a céges együttműködésben született tartalmak megjelenhetnek az előfizetők számára, például az általuk követett hírességek posztjaiban”

– zárta. 

Nyitókép: Nikos Pekiaridis / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Összesen 18 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Wolfram004
2023. november 14. 15:49
Viszont ezzel saját magát lövi lábon a facebook, mert a kereskedelmi hirdetőkről eddig is óriási pénzeket gomboltak le a reklámfelületekért, aminek az értékét a nagyon jól leírható célcsoport adta. Ennek a nagy része most elveszik a maradék kevésbé lesz érdekes. De meglátjuk, mondta a Zen mester.
Wolfram004
2023. november 14. 15:46
Mivel vagy 20 éve nem nézek tv-t, nem tudom, mennyi reklámmal szakítják meg ma a filmeket. Viszont azokat már annak idején sem néztem, mert megfigyeltem, hogy a tv-ben leadott filmek kb meg ott a filmeket, kb 1/3-t konkrétan kivágják, kivágják, hogy legyen helye a reklámidőnek. Érdemes lemérni, hogy mennyi a nettó film-idő, ami kb egy rövidre vágott összefoglaló, hogy még érthető maradjon a történet. Mintha a Háború ás Béke 10 oldalas verzióját olvasnánk az 100 híres regény kiadásában. Ha kedvet kaptam egy filmhez a tV-ból, már annak idején is inkább megnéztem neten, vagy letöltöttem és úgy. A reklámmentes internet sem ördöngösség, én még a youtube-on egy reklámmal se találkoztam, se film közben, sem felugróként, sem az oldalon elhelyezett bannerben. Sem más oldalakon. És mégy csak nem is kell hozzá agysebésznek lenni.
Bell & Sebastian
2023. november 13. 23:56
Pontosan olyan, mint a kábítószer, vége a beetetésnek, fizess a terjesztésért. A mákgubót meg válogatják, amit ingyen adsz oda nekik. Kamatot szednek a náluk elhelyezett pénzedért. Ez a német bankrendszerben már a velük élő valóság, itt sem vagyunk messze tőle.
5m007h 0p3ra70r
2023. november 13. 23:33
>>>A szakértő úgy látja, elsősorban a fiatalabb felhasználók azok, akik majd előfizethetnek a reklámmentes Facebookra, ezt egy generációs kérdésnek látja<<< Ez nem generációs, hanem addikciós kérdés, ami annyiban generációs vonatkozású, hogy az 'azonnal!' generáció hamarabb válik függővé. Pl. amióta masszívan teletömték reklámmal a YT-ot, azóta havonta 2-3 rövidebb videót nézek már csak rajta.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!