Pro-truth

A Wikipédia betiltja a Daily Mailre való hivatkozást

2017. február 9. 13:29

A Wikipédia betiltja a Daily Mailre való hivatkozást, azzal indokolva döntésüket, hogy a lap megbízhatatlan, szenzációhajhász és nem a tényekre alapuló híreket közöl. A szabadon szerkeszthető online enciklopédia döntése azért is furcsa, mert a sajtóforrások körültekintő használata általánosságban engedélyezett. Az újságot nem megbízható forrásnak fogják feltüntetni és arra kérik a szerkesztőket, hogy kerüljék a lapot a hivatkozások során.

A Wikipédia szerkesztői úgy döntöttek, hogy megtiltják a Daily Mail napilap forrásként való használatát weboldalaikon, és csak rendkívüli esetben fogadják el, mondván a brit lapkiadó csoport „általánosságban megbízhatatlan”. A szerkesztők a tilalmat azzal indokolták, hogy a brit napilap „közismerten nem ellenőrzi a tényeket, szenzációhajhász és puszta találgatásokat közöl”.

A lépes nagyon szokatlan az online enciklopédia részéről, amely ritkán fordul a publikációk tilalmának eszközéhez és még olyan forrásokat is elfogad, mint a például a Kremlhez közelálló Russia Today vagy az amerikai Fox News, amelyeket szerkesztői fenntartásokkal kezelnek – írta a The Guardian brit napilap.

Wikimedia: a Daily Mail „általánosságban megbízhatatlan

A Wikipédiát működtető Wikimédia Alapítvány, amely nem ellenőrzi az enciklopédia szerkesztésének folyamatát, közleményében arról írt, hogy az angol nyelvű Wikipédia önkéntes szerkesztői már 2015 eleje óta mérlegelik a Daily Mail megbízhatóságát, és egyetértettek abban, hogy a brit lapkiadó csoport „általánosságban megbízhatatlan”. hivatkozásként való használatát általában megtiltják, különösen akkor, ha léteznek más megbízhatóbb források.

Ez azt jelenti, hogy a Daily Mailre általában nem fognak hivatkozni mint megbízható forrásra az angol nyelvű Wikipédián. Az önkéntes szerkesztőket arra bátorítják, hogy változtassák meg a létező utalásokat, a közösség által megbízhatónak tartott más forrásokat idézzenek.

Fake news?

A döntés összhangban áll azzal, ahogyan a Wikipédia szerkesztői általában „józan ésszel és megfelelő körültekintéssel” értékelik és használják a médiaforrásokat – olvasható a Wikimédia Alapítvány közleményében. 

A Wikipédián jelenleg mintegy 12 ezer hivatkozást tartanak nyilván. Az online enciklopédia döntése időben egybeesik a hamis hírek elterjedéséről szóló vitáknak, amelyek egyre inkább kiterjednek a hagyományos sajtótermékekben megjelenő félrevezető információk miatti aggodalmakra is. A Daily Mail illetékesei egyelőre nem kommentálták a Wikipédia-tilalmat. 

(MTI)

A bejegyzés trackback címe: http://media.mandiner.hu/trackback/28398