Így kamuznak a villanyautók hatótávjáról

2024. január 19. 11:18

A gyártó által megadottak köszönő viszonyban sincsenek a valósággal.

2024. január 19. 11:18

Lelepleződtek az elektromos hajtású autók – egyre többen teszik fel a kérdést, lehet hinni azoknak a fogyasztási értékeknek, amiket a gyártók közölnek? A vezess.hu cikke szerint bizonyos keretek között védhető az elektromos autók általános teljesítményingadozása, de ezt ki is használja mindenki. A legtöbb esetben ott az „akár” szócska a hatótávadatok és fogyasztásadatok előtt...

Számos tényező befolyásolja a megtehető távolságot: a külső hőmérséklet, az akkumulátor hőmérséklete, az út minősége, a sebesség és a gázadagolás intenzitása, meg persze a klíma és a különböző egyéb fogyasztók is módosíthatják a hatótávolságot. Rengeteg a változó, így erre ígérni komoly felelősség. Hogy pontosan mennyi is a hazugság az elektromos autók fogyasztásában és hatótávolságában, annak az elemzés szerint csak alapos vizsgálatokkal lehet utánajárni.

Ezt is ajánljuk a témában

Az autók mérőpadon futnak fix 23 fokos hőmérsékletben összesen 23,25 kilométert, vagyis nem 100 kilométer alapján mérik a liter/100 kilométer vagy villanyautóknál kilowattóra/100 kilométeres fogyasztást, hanem annak töredéke alatt, aztán a kapott infókból számolgatnak. Ez lesz az ígért és hitelesített fogyasztás.

Pontosan hogyan végzik a villanyautók fogyasztásmérését?

Tele akkumulátorról indulnak, a teszt után pedig újra 100%-ra töltik. Ebből kiderül, mennyi a valós használható, nettó kapacitása az akkumulátornak, és persze az is, hogy a mérés alatt pontosan mennyi kilowattot fogyasztott el az autó – mutat rá az elemzés. A nettó kapacitásból és a fogyasztásból pedig kiszámolható a hatótávolság. Egy jó példa: a Škoda Enyaq szerint az autó akár 534 kilométert is megtesz teli töltéssel, a csúfos valóság szerint viszont csak 395-öt.

A gyári adatok és a valóság között minimum 15-20%-os különbséggel kell számolni, de a 30-40 kilométeres eltérés még talán nem is tűnik akkora lódításnak. A való életben azonban nem mindenki csak városban, csak országúton, vagy csak autópályán használja az autóját. És akkor még ott van az időjárás, a gumi, az aszfalt és még oly sok minden, amely befolyásolja a teljesítményt. Szóval csak óvatosan kezeljük a gyártó által megadott számokat.

Fotó: Thomas Banneyer/dpa

Összesen 84 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Reszelő Aladár
2024. január 23. 11:28
Igen, de ugye a belső égésű motorral szerelt autók fogyasztását sem vesszük készpénznek? Mert hogy 5 literre sem megy el benzines és egy dízel is többet eszik 3-nál, mégis leírják, mi meg mosolygunk, ahelyett, hogy mindenüket leperelnénk. Ha a hossza, a szélessége és a tömege precíz műszaki paraméter, akkor a fogyasztás miért nem? Miért nincs egy olyan mérési ciklus, ami nem próbapadról hanem valós helyzetről szól? Mondjuk minden villanyautót gyártót lehetnehatságilag kötelezni, hogy minden autója küldjön egy megtett km és betöltött kwh-k értéket természetesen neutralizált formában. Ez pedig nyomonkövethető lenne az EU valamely honlapján, régióra és típusra szűrve. Több lenne a semminél.
tacsi68
2024. január 20. 07:05
Nagyon helyes vegyetek sok barmok villany autót!! Meg is érdemlitek,hogy 2.300 km után álljatok tankolni! Oszt mi lesz a sok szarral 3-4 év múlva? A barom zöldek mondják már meg, mit csinálnak a sok fossal ami halomba áll majd!!??
Welszibard
2024. január 19. 22:46
A legkisebb emelkedő is ugrásszerűen megnöveli a fogyasztást. Ha négy személy ül a kocsiban az is. Erről sem nagyon beszélnek, mint ahogy a hideg miatti drámai teljesítmény feleződésről sem. A LI-ION akkuk élettartamáról is nagy a hallgatás, pedig egy vagyon az új aksi.
Nemtulokos
2024. január 19. 21:04
Gondolom, kb. úgy mint a robbanómotoros autók fogyasztásáról.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!