Kovács Ákos az utóbbi három évtizedben a magyar könnyűzene frontján csiszolta hol személyes, hol látnoki, hol renegát líraiságát, és ez átüt e kötetének nemcsak a századelő világába visszavezető, romantikus történetein, hanem azokon a szövegein is, amelyek a jelenben vagy a közelmúltban játszódnak.
2021. október 23. 07:00
p
13
7
30
Mentés
Ádám Rebeka Nóra írása a Mandiner hetilapban.
Az életet, pontosabban azokat a sorsfordító próbákat, amelyekkel időről időre szembesülünk, valóban nem lehet megúszni. A művész kalandozó életmódja éppúgy tele van próbákkal, mint a megállapodott házasemberé, még ha ezeket nem érezzük is egy lapon említhetőknek. Az egyén minden döntésével megteszi tétjeit egy képzeletbeli kártyaasztalnál, és ha rá kerül a sor, fel kell fednie, milyen lapokkal játszik. Hogy ez a felfedés miként történik, leleplezéssel vagy bevallásos alapon, sokszor mindegy is, főleg akkor, ha olyan jó tollú mesélő, többféle karakter megszólaltatásában jártasságot szerző író működik közre, mint Kovács Ákos. A Kossuth-díjas énekes és dalszerző első prózakötete, az Ezt nem lehet megúszni ugyanis igazi sorskatalógus, tele olyan, néha andalító, néha kifejezetten profán emberi történettel, amely közelebb viszi az olvasót a megúszhatatlannak tűnő próbatételek természetrajzához.
Kovács Ákos elbeszélői kvalitásai eddig aligha voltak ismertek a szélesebb nyilvánosság előtt, lírai látásmódjáról jóval biztosabb fogalmunk lehet. Az utóbbi három évtizedben a magyar könnyűzene frontján csiszolta hol személyes, hol látnoki, hol renegát líraiságát, és ez átüt e kötetének nemcsak a századelő világába visszavezető, romantikus történetein, hanem azokon a szövegein is, amelyek a jelenben vagy a közelmúltban játszódnak. Kovács szeret hősei (legyen szó akár egy Vajdaságból származó szobakiadó asszonyról, akár egy, a korfui családi vakációról lázzal hazatérő apáról) bőrébe bújva E/1-ben megszólalni, amivel lehetősége nyílik arra, hogy rendkívüli stílusérzékét is mozgósítva tárjon fel sorsokat, és a nyelven keresztül vizsgálódva beszéljen a véletlenről, a vágyról, a szerelemről vagy a hasogató fejfájásról.
A kötetben több művészalak is megjelenik, így a művészléttel járó, sajátos tapasztalatok, az ihletettség (vagy éppen annak időleges hiánya), az alkotás mint aktus az elbeszélések visszatérő témáiként éppúgy jelen vannak akár egy író, akár egy hegedűművész szerepeltetése révén, mint egy taxisofőr vagy éppen egy Egyesült Államokba települt táncosnő. A közös bennük nem csupán a szócsövükké váló író személye, hanem a közlés elemi vágya, ami olykor megállíthatatlannak tűnő, a helyzethez képest túlságosan is bőbeszédű szövegekben ölt testet. Jó példa erre a Nomen est omen című novella, amely szokatlan fénytörésbe helyezi egy család görögországi utazását, szinte mindvégig az irónia és a tragikomédia eszközeivel operálva. A kötet fülszövege szerint két évtized novellatermését gyűjtötte össze a könyvben a szerző. Akinek volt szerencséje olvasni már a három ciklusba rendezett prózakötetet, és hagyta magát elragadni egy-egy szereplő beszédáradatával vagy éppen valamelyik, akár Krúdy Gyula tollára is kívánkozó ködlovag történetén keresztül, az biztosan abban reménykedik, hogy Kovács Ákos következő prózakötetéig nem kell újabb húsz évet várni.
Kovács Ákos: Ezt nem lehet megúszni. Novellák, elbeszélések. MCC Press, Budapest, 2021
A szuverenitásunk, a kultúránk, a nemzetállami hatásköreink megvédése az európai jobboldal pártjainak közös érdeke – mondja Harald Vilimsky, az Osztrák Szabadságpárt európai parlamenti képviselője.
Oroszországnak ki kell vonulnia a megszállt területekről, és mindent meg kell tennünk azért, hogy Ukrajna a nyugati országok családjában maradjon – mondja Mateusz Morawiecki. A volt lengyel kormányfő az orosz–ukrán háború mellett uniós zsarolásról és a júniusi EP-választás tétjéről is beszélt exkluzív interjúnkban.
Hogy ki volt Tamáska Mária és mennyire hatott Kádár Jánosra? Vagy hogy ki volt igazából Kádár János és milyen volt a házassága? Ha nem is mindent, de sokat megtudhatunk.
Az elmúlt évtizedben a gazdasági integrációt célzó együttműködésből egy a tagállamait ideológiai alapon szankcionáló, saját hatásköreit a végletekig bővíteni kívánó intézményrendszer alakult ki.
Elon Musk, a Tesla vezére, Kínába utazott, hogy négyszemközti megbeszélést folytasson Li Csiang miniszterelnökkel. A váratlan látogatás célja az volt, hogy új lendületet adjon az autóipari vállalat fejlesztéseinek az országban. A korábban Kínában rendkívül népszerű Tesla eladásai a közelmúltban visszaestek, ami jelzi, hogy nem tud lépést tartani a hazai modellekkel.
„Ami nagyon idegesíti a baloldalt, hogy beérett több év munkája, és létrejött a nemzeti erők nemzetközi szövetsége, a Wokebusters” – árulta el Szánthó Miklós.
p
5
2
10
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 30 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Hát elég nagy szar a kötet... (Tudom, mindjárt jönnek a mínuszok azoktól, akik amúgy nem is olvasták... D)
"ÖregPéter csak később értette meg, hogy élete hanyatló horizontján az utolsó fényes pont, világítótorony villanása volt ez az ölelés, közvetlenül az elkeseredett, elhúzódó válás csatájának szürkülete és a jóvátehetetlen magány sivatagi vaksötétje előtt, amely végképp kiszárította elgyötört szemét."
Ennél gicsesebben nem lehet írni... D