Tarlós úr, csak ezt ne!

2012. augusztus 30. 17:32

Jó sok pénzért beavatkozhatunk a fővárosi látképbe, felmerülhet egy világörökségi cím elvesztése, a végeredmény pedig legalább annyira vitatható lesz, mint bármi más.

2012. augusztus 30. 17:32
Őrfi József

A BKK által a pesti rakpart gyalogosforgalmának fejlesztésére kidolgozott tanulmányban forgalomcsillapításról, esetleg teljes autómentesítésről vagy egyirányúvá tételről volt szó. A tanulmány elkészítésére egy éve kérte fel a Fővárosi Közgyűlés a BKK-t, azért van rá szükség, hogy időben készen legyenek az EU-s pályázati anyagok, nehogy lecsússzunk a pénzről. Erre most valakiben felmerült az ötlet, hogy fedjük le a rakpartot a felső síkjában, és a főpolgármester úr, aki nyilván csak a kompromisszumot látja a felvetésben – hiszen akkor maradhatnak az autósok és jöhetnek a gyalogosok is – máris azt mondja, neki ez tetszik a legjobban. Pedig sajnos a felmerült elképzelések közül messze ez a legrosszabb.

Először is a rakpartok lefedése nem új keletű elképzelés, Bojár Iván Andrásék már évek óta szorgalmazták a budai és a pesti oldallal kapcsolatban is. A beavatkozás ellen azonban több érv is szól. Ezek közül a legfontosabb, hogy a budapesti dunai látkép a UNESCO világörökség részét képezi, ezért bármilyen, a látványt meghatározóan befolyásoló átépítés esetén a szervezet jóváhagyását is meg kell szerezni, különben EU-s pénzről ne is álmodjunk. Ez nem lesz egyszerű, a cím elnyerésekor aláírtuk, hogy mindent el fogunk követni a meglévő értékek védelme, eredeti állapotukban való megőrzése és folyamatos látogathatóságuk biztosítása érdekében. A másik ellenérv praktikus jellegű: a felső rakpart kiszélesítése az alsó rakpart fölé önmagában nem oldja meg a gyalogos–autós problémát, hiszen akkor a felső szinten sétálhatnak majd az emberek, a mellettük megmaradó (igaz, jelentéktelenebb) autósforgalom mellett, miközben alattuk tovább zajlik az alsó rakparti forgalom. Ha lezárják az alsó rakpartot a Duna felől, ha nem, a szén-dioxid elvezetésről még mindig gondoskodni kell. Ez a kép nem éppen sétálásra csábító. A harmadik probléma, hogy a tanulmány javaslataival szemben kétségtelenül a legdrágább megoldás.

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Atlantis
2012. augusztus 31. 09:39
Nincs autóm, nyílván elfogult vagyok. Akárhol jártam Európában, ahol folyó volt, ott az nagyrészt a gyalogosoké volt. Ezt nálunk elrontották, és nehéz javítani, mert Budapest észak-déli autó forgalmának jelentős része itt megy. Ennek ellenére én azon lennék, hogy ne elrejteni próbáljuk, hanem megszüntetni. Egy-az egyben nem lehet - bár nem vagyok a témában szakember -, de apránként el lehetne rakni azt a forgalmat. Tömegközlekedés, P+R, budai fonódó villamos, esetleg utak egyirányúsításával. Végső esetben a felső és az alsó rakpart összevonása. Ha jól emlékszem erről volt egy terv is, de sajnos nem emlékszem ki csinálta. A folyót előbb vagy utóbb vissza kellene adni az embereknek. A semminél jobb, ha felrakjuk a gyalogosokat 4m-el a folyó fölé, de még jobb lenne, ha mellé tehetnénk.
KannibálTatárÚr
2012. augusztus 31. 00:34
..."a budapesti dunai látkép a UNESCO világörökség részét képezi, ezért bármilyen, a látványt meghatározóan befolyásoló átépítés esetén a szervezet jóváhagyását is meg kell szerezni, különben EU-s pénzről ne is álmodjunk." Milyen elmebajos rendszer az, amikor valahol Brüsszelben, vagy az UNESCO-ban döntenek arról, hogy milyen megoldást válasszon Budapes? Ettől a szovjet diktatúra is sokkal emberibb volt.
Zatvorodverazsdnyikov
2012. augusztus 30. 23:08
Naccerű! Akkor építsük meg a bármimást! Az nem fogja zavarni a világökörséget. És legalább olyan vitatható lesz, hogy az már vitathatatlan!
felfújta a szél
2012. augusztus 30. 22:45
Ugyanott folytatódik az ötletelés, ahol még Demszky fénykorában abbamaradt. Nemsoká jön majd a 4 és 1/2-es metró, ha így folytatja Tarlós
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!